Attefallshus bygget for tre år siden. Byggmodul, inkl isolasjonspakke.

Vet at vegger/tak er isolerte. Men, begynner å fundere på hvordan snekkeren gjorde med gulvet...

Vet at det underst, altså lengst nede i gulvet, er en form for tynne plater, for det ser jeg om jeg kikker inn under huset. Huset står på grusbed, oppå "steiner".

Rent bygningsmessig. Er det normalt med kalde gulv (tre) selv om gulvet skulle være isolert som det skal? Om det er riktig kaldt ute (er -18 her nå) og selv om jeg har en luftvarmepumpe innstilt på + 18 grader?

Vet jo at varm luft stiger, så kanskje normalt at gulvene er ganske mange grader kaldere enn inneluften som sådan? Til tross for isolerte gulv.

Takk for deres synspunkter!

S Slottsfrun skrev:
Attefallshus bygget for tre år siden.
Byggmodul, inkl isolasjonspakke.

Vet at vegger/tak er isolert.
Men, begynner å lure på hvordan snekkeren gjorde med gulvet…

Vet at nederst, altså lengst nede i gulvet, er det noen form for tynne plater, for det ser jeg hvis jeg kikker inn under huset. Huset står på grusbunn, oppå "steiner".

Rent bygningsteknisk.
Er det normalt med kalde gulv (tre) selv om gulvet skulle være isolert som det skal?
Hvis det er veldig kaldt ute (er -18 her nå) og selv om jeg har en varmepumpe stilt på +18 grader?

Vet jo at varm luft stiger, så kanskje normalt at gulvene er ganske mange grader kaldere enn inneluften som sådan? Til tross for isolerte gulv.

Takk for deres synspunkter!
Trolig så har du en blindkjeller, tok du noen bilder eller har snekkeren (du, noen andre) spesifisert gulvet i en byggemelding-bestilling. Jeg hadde en bunn med 45x220 og 30 mm tregulv som var ok. Min nåværende bod har 195 mm isolasjon, 25 mm gulv og er ok.

Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Troligvis så har du en trossbotn, tok du noen bilder eller har snekkeren (du, noen andre) spesifisert gulvet i en byggemelding-bestilling. Jeg hadde en botn med 45x220 og 30 mm tregulv som var ok. Min nåværende bod har 195 mm isolasjon, 25 mm gulv og er ok.
Har du en konstruksjon som ser ut sånn her?

• Trekonstruksjon på et byggeprosjekt med trebjelker festet til en betongbase, omkranset av stabler med treplanker i bakgrunnen.
  • Byggkonstruksjon med trestendere på en betongsokkel, omkranset av grus, nær røde trehus i et grønt landskap.
Troligvis så har du en trossbunn, tok du noen bilder eller har snekkeren (du, noen annen) spesifisert gulvet i en byggemelding-bestilling. Jeg hadde en bunn med 45x220 og 30 mm tregulv som var ok. Min nåværende bod har 195 mm isolering, 25 mm gulv og er ok.
Idiotsk nok så tok jeg ingen bilder av akkurat gulvet, når det ble bygget. Og snekkeren ser ut til å være utilgjengelig.

Legger ved et bilde før badet ble bygget, hvis det kan gi noen ledetråder.
Som sagt, ser jeg inn under huset så ser jeg en form for "plate" som bunn.

Hvordan mener du når du skriver at dine gulv er OK? Mener du at de ikke i det hele tatt er kalde når det er virkelig kaldt ute? Altså at de holder samme temperatur som innendørsluften?

Byggemelding? Har kun start-/sluttmelding som er godkjent av kommunen.

• Underkonstruksjon av baderom med synlige rør og isolasjon plassert på grusunderlag, omgitt av trefjøler.
S Slottsfrun skrev:
Idiotisk nok så tok jeg ingen bilder av akkurat gulvet, når det ble bygget. Og snekkeren ser ut til å være utilgjengelig.

Legger ved et bilde før badet ble bygget, dersom det kan gi noen ledetråder.
Som sagt, når jeg ser inn under huset ser jeg en form for "plate" som bunn.

Hva mener du når du skriver at dine gulv er OK? Mener du at de ikke er kalde i det hele tatt når det er veldig kaldt ute? Altså at de holder samme temperatur som inneluften?

Byggemelding? Har bare start-/sluttbeskjed som er godkjent av kommunen.
Du har en typisk trossbotn, platene du ser under ligger på plankene i bunnen av dine bjelker. Jeg gjetter at du har 145-170 mm bjelker, og jo høyere, jo bedre isolasjon. Med ok mener jeg at mitt nye hus med gulvvarme, betongplate og 30 cm isolasjon er 100% så er 220 mm isolasjon i en trossbotn ca 60% av det, du kanskje har 40% komfort. Flere tepper og ullsokker på! Kan du rette LLVPs strøm nedover? Har du tregulv eller sponplate og klikkgulv? Solid tregulv mener jeg er varmere.

• Liker
Slottsfrun
  • Laddar…
Du har en typisk bjelkelag, platene du ser under ligger på plankene i bunnen av dine bjelker. Jeg gjetter at du har 145-170 mm bjelker og desto høyere desto bedre isolasjon. Med ok mener jeg at mitt nye hus med gulvvarme, betongplate og 30 cm isolasjon er 100% så er 220 mm isolasjon i et bjelkelag ca 60% av det, du kanskje har 40% komfort. Flere tepper og ullsokker på! Kan du rette LLVPs strømming nedover? Har du tregulv eller sponplate og klikkgulv? Solid tregulv anser jeg er varmere.
Jeg har tregulv. Ingen gulvvarme.

Men, tror du snekkeren kan være så ”dårlig” at han la platene helt nederst i bjelkelaget og så på med tregulvet, uten isolasjon mellom? Eller er selve greia med plater/bjelkelag at det skal være isolasjon oppå platene? Altså selvskrevet for snekkeren å legge dit isolasjon?

Og, er det altså normalt med kalde gulv selv om det finnes isolasjon under?
Det er ca -20 ute nå.
Har varmepumpen på +18.
Men gulvene er bare +10.

S Slottsfrun skrev:
Jeg har tregulv. Ingen gulvvarme.

Men, tror du snekkeren kan være så "dårlig" at han har lagt platene nederst i bjelkelaget og så på med tregulvet, uten isolasjon mellom? Eller er selve greia med plater/bjelkelag at det skal være isolasjon oppå platene? Altså selvklart for snekkeren å legge dit isolasjon?

Og, er det altså normalt med kalde gulv selv om det finnes isolasjon under?
Er typ -20 ute nå.
Har luftvarmepumpen på +18.
Men gulvene er bare +10.
Jeg ville vært meget forundret om det ikke er isolasjon i, det er en anerkjent konstruksjon. Fins det fotodokumentasjon fra byggingen? Prosentmessig så blir det nok ikke bedre komfort dessverre, med høyere isolasjon 220 mm hadde det vært bedre. På bildet ser du platen og isolasjonen i konstruksjonen 220 mm, Din skal være lignende..

• Isolasjonspapir på gulv i trekonstruksjon, del av byggeprosjekt.
Jeg ville vært veldig overrasket om det ikke er isolasjon i, det er en anerkjent konstruksjon. Finnes det fotodokumentasjon fra byggingen? Prosentvis så blir det nok ikke bedre komfort dessverre, med høyere isolasjon 220 mm hadde det vært bedre. På bildet ser du platen og isolasjonen i konstruksjonen 220 mm, Din skal være liknende..
Finner dessverre ingen bilder av selve gulvet...og snekkeren ser ut til å ha "forsvunnet".

Mener du med "prosentvis så blir det nok ikke bedre komfort" at den temperaturen jeg angir på gulvet kan sees som normal ut fra forutsetningene? Altså at denne gulvtemperaturen er normal selv om det ER isolasjon under som det skal? Hadde gulvene vært enda kaldere om det manglet isolasjon under? Er cirka -20 grader ute her nå...

S Slottsfrun skrev:
Dessverre finner jeg ingen bilder av akkurat gulvet... og snekkeren ser ut til å ha "forsvunnet".

Mener du med "prosentmessig så vil det nok ikke bli bedre komfort" at den temperaturen jeg angir på gulvet kan betraktes som normal ut fra forutsetningene? Altså at denne gulvtemperaturen er normal selv om det ER isolasjon under som det skal? Hadde gulvene vært enda kaldere om det manglet isolasjon under? Det er typ -20 grader ute her nå...
Ja, ja og ja! Kan du forsøke å se om det virkelig er isolasjon i bjelkelaget tror du? Kan kommunen ha noe fotodokumentasjon fra snekkeren? Man pleier å levere inn det ved sluttbefaring/slutt for sluttattest. Kontrollplan pleier å finnes, kan du google byggesettet ditt for å se hva du skal forvente deg?

Hei har en AMU-hytte med spontet tregulv
siden jeg kjøpte den har jeg begynt å ha den helårs
varm...gulvplankene har buet seg ettersom de har svellet og
noen sprekker er synlige. 14+ på gulvet 20+ midt på veggen.
Kan jeg legge isolasjonsplater og et klikkgulv oppå uten
problem?...fått hint om at fukt kan dannes på det ordinære gulvet.

Ja, ja og ja! Kan du prøve å se om det virkelig er isolasjon i bjelkelaget tror du?. Kan kommunen ha noe fotodokumentasjon fra snekkeren? Man pleier å levere det ved sluttbefaring/avslutning for sluttdokumentasjon. Kontrollplan pleier å finnes, kan du google på ditt byggesett for å se hva du skal forvente deg?
Jeg har sendt inn alle dokumenter til kommunen, kontrollplan hvor jeg har sjekket av forskjellige ting de spør etter. Men, ingen bilder ble krevd. Jeg krysset av ut fra at alt ble gjort i henhold til byggesettets beskrivelse.
Jeg hadde jo bedt byggherren følge denne og tok kanskje for gitt at han hadde isolert som han skulle under gulvet. Jeg ba ham virkelig om å følge beskrivelsen, utgå fra denne. Men, han laget noen andre "egne løsninger" så når gulvene er kalde så er jeg bekymret for at han har gjort noe eget også her...

Hvordan kan man se om det er isolasjon i bjelkelaget? I så fall må jeg vel ta opp gulvet...

kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hei har en AMU hytte med spontet tregulv
siden jeg kjøpte den har jeg begynt å ha den helårs
varm...gulvplankene har buet seg som de svulmet og
visse sprekker er synlige. 14+ på gulvet 20+ midt på veggen.
problemer?...fått hint om at fukt kan dannes på det ordinære gulvet.
Hva er en AMU hytte?

kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hei, har en AMU-hytte med spontant tregulv
siden jeg kjøpte den har jeg begynt å ha den året rundt
varm...gulvplankene har bøyd seg som de svulmer og
noen gliper synlige. 14+ på gulvet 20+ midt på veggen.
problem?...fått hint om at fukt kan dannes på det ordinære gulvet.
Hva er en AMU-hytte?

Finnes det isolasjon under gulvplankene?
Er litt nysgjerrig i og med at jeg også har problemer med kaldt gulv og er bekymret om det finnes isolasjon i bjelkelaget eller ikke.

S Slottsfrun skrev:
Jeg har sendt inn alle dokumenter til kommunen, kontrollplan der jeg har sjekket av forskjellige ting de spør etter. Men, ingen bilder ble krevd. Jeg klikket i basert på at alt er gjort i henhold til byggesettets beskrivelse.
Jeg hadde jo bedt byggmesteren følge denne og tok kanskje for gitt at han isolerte som han skulle under gulvet. I og med at jeg virkelig ba ham om å følge beskrivelsen, utgå fra denne. Men, han gjorde noen andre "egne løsninger" så når gulvene er kalde, er jeg bekymret for om han har gjort noe eget også her...

Hvordan kan man se om det er isolasjon i trossbotten? I så fall må jeg vel ta opp gulvet...
Det holder med at du kan ta opp en del av en planke langs en vegg, ta bort en gulvlist på et sted der du har en kortere bit gulvplanke, forhåpentligvis så kan du skru ut skruene, ta bort planken og kikke ned. Har du noen som kan hjelpe deg?

Det holder med at du kan ta opp en del av en planke langs en vegg, ta bort en gulvlist på et sted der du har en kortere bit gulvplanke, forhåpentligvis så kan du skru ut skruene, ta bort planken og kikke ned. Har du noen som kan hjelpe deg?
Dessverre ikke noen som kan hjelpe meg... ikke som jeg kommer på i farten iallfall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.