2.856 lest ·
33 svar
3k lest
33 svar
Tregulv, isolasjon eller ikke?
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Kan duHimmelsfararen skrev:
Japp, prøv også å trykke forsiktig oppover på platen under huset. Det finnes flere forskjellige måter å bygge på. Noen skruer fast platene og andre lar dem ligge løse, kan du trykke opp plate og det er en motstand så har du isolasjon, uten så går platen opp lett. Trolig så er den fastskrudd innenfra.S Slottsfrun skrev:
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Banker du på platen så burde det være tett/dempet lyd, hul lyd=ingen isolasjon.Himmelsfararen skrev:
Kan du
Ja, prøv også å trykke forsiktig oppover på platen under huset. Det finnes flere forskjellige måter å bygge på. Noen skruer fast platene mens andre lar dem ligge løst, kan du trykke opp plate og det er en motstand så har du isolasjon, uten så vil platen lett gå opp. Sannsynligvis er den skrudd fast innenfra.
Med luftvärmepumpen menes da en luft/luft-varmepumpe (LLVP) eller en luft/vann-varmepumpe (LVVP)? Det gjør forskjell på gulvtemp.S Slottsfrun skrev:
En LLVP blåser varm luft nedover på gulvet, (om det er en vanlig vegghengt modell). Det gjør at gulv, vegger og tak holder samme temp.
En LVVP som varmer gjennom radiatorer gir betydelig kaldere gulv.
Deretter er 18C en ganske ynkelig innetemp som ikke gir akseptabelt varme gulv å gå på i sokkelesten/barfot, ihvertfall etter min mening.
Om det kun er 10C ved gulvet, antar jeg at huset er oppvarmet til 18C gjennom radiatorer. Ellers kan det være gulvtrekk gjennom bjelkelaget eller ved svillen?
Trossbunnen på pilarer eller hjørnesteiner betyr at det er uteluft under gulvet, dvs -20C. Da trengs det en god del varme inne for at gulvene ikke skal føles kalde. En LLVP er utmerket for å motvirke kalde gulv, men det forutsetter også en åpen planløsning uten store blokk-møbler med sokkel som blokkerer luftbevegelsene.
Hva slags overflate har gulvet?
Tre? Eller et belegg av noe plastmateriale eller stein?
Tre? Eller et belegg av noe plastmateriale eller stein?
Himmelsfararen skrev:
Kan du
Japp, prøv også å trykke forsiktig oppover på platen under huset. Det finnes flere forskjellige måter å bygge på. Noen skrur fast platene mens andre lar dem ligge løst, kan du trykke opp plate og det er en motstand, så har du isolasjon, uten så går platen opp lett. Trolig så er den fastskrudd innenfra.
En vegghengt luftvarmepumpe som man kan stille inn hvilken retning den skal blåse. Altså ingen radiatorer. Ifølge det du skriver så er det ikke rart at gulvene er så kalde.Oldboy skrev:
Med luftvarmepumpen menes da en luft/luft-varmepumpe (LLVP) eller en luft/vann-varmepumpe (LVVP)? Det gjør forskjell på gulvtemp.
En LLVP blåser varm luft nedover mot gulvet, (om det er en vanlig vegghengt modell). Det gjør at gulv, vegger og tak holder samme temp.
En LVVP som varmer gjennom radiatorer gir betydelig kaldere gulv.
Så er 18C en ganske puslete innetemp som ikke gir akseptabelt varme gulv å gå på i sokkelesten/barføtt, iallfall etter min mening.
Hvis det kun er 10C ved gulvet antar jeg at huset er oppvarmet til 18C via radiatorer. Ellers kan det være gulvtrekk gjennom bjelkelaget eller ved svillen?
Trossbotn på pilarer/hjørnesteiner betyr at det er uteluft under gulvet, altså -20C. Da trengs det en del varme inne for at gulvene ikke skal føles kalde. En LLVP er utmerket for å motvirke kalde gulv, men det forutsetter også en åpen planløsning uten store blokk-møbler med sokler som blokkerer luftbevegelser.
Gulvtrekk gjennom bjelkelag/svill, mener du fordi det da eventuelt ikke finnes isolasjon eller kan det bli slik selv om det er isolert?
Tror du at trossbotn kan være uisolert?
Eller ville gulvene være enda kaldere om så var tilfelle?
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Mine tropebunner er alltid tettet nedenfra med skruer og klet/tape, og jeg håper at det finnes en viss "luftning" ovenfra gjennom tregulvet, det finnes ulike skoler og man antar ofte at en konstruksjon er den samme som man gjør selv. Jeg oppfatter at det er en LLVP. Kanskje hele gulvkonstruksjonen trenger noen dager for å akklimatisere seg og at temperaturen trenger å være høyere og luftstrømmen nedover mot gulvet!Oldboy skrev:
Med luftvärmepumpen menes da en luft/luft-varmepumpe (LLVP) eller en luft/vann-varmepumpe (LVVP)? Det gjør forskjell på gulvtemperaturen.
En LLVP blåser varm luft nedover på gulvet, (om det er en vanlig vegghengt modell). Det gjør at gulv, vegger og tak holder samme temperatur.
En LVVP som varmer via radiatorer gir betydelig kaldere gulv.
Deretter er 18C en ganske ynkelig innetemperatur som ikke gir akseptabelt varme gulv å gå på i sokkelesten/barføtt, iallfall etter min mening.
Om det kun er 10C ved gulvet så antar jeg at huset er oppvarmet til 18C via radiatorer. Ellers kanskje det er gulvtrekk gjennom bjelkelaget eller ved syllen?
Troppbotn på pilarer/hjørnesteiner betyr at det er uteluft under gulvet, dvs. -20C. Da trengs en hel del varme inne for at gulvene ikke skal føles kalde. En LLVP er utmerket for å motvirke kalde gulv, men det forutsetter også en åpen planløsning uten store blokk-møbler med sokler som blokkerer luftbevegelser.
Delvis, men 18C er en lav temp om vinteren. Det føles ikke varmt.S Slottsfrun skrev:
Det kan bli så selv om det er isolert.S Slottsfrun skrev:
Nei.S Slottsfrun skrev:
Ja.S Slottsfrun skrev:
Hvor mener du at luftingen skal være? Forstår ikke helt.Himmelsfararen skrev:
Mine trossbunner er alltid forseglet nede med skruer og klet/tape, og jeg håper at det finnes en viss "lufting" ovenfra gjennom tregulvet, det finnes ulike skoler og man antar ofte at en konstruksjon er den samme som man gjør selv. Jeg oppfatter at det er en LLVP. Kanskje hele gulvkonstruksjonen trenger noen dager til å akklimatisere seg og at temperaturen trenger å være høyere og luftstrømmen nedover mot gulvet!
Kanskje skal jeg “fyre opp” høyere temperatur (hvor høy) og se om det påvirker gulvene positivt?
Har allerede luftstrømmen nedover mot gulvene.
Men ettersom varme stiger og det er så fryktelig kaldt ute, så kanskje det ikke er nok til å varme opp gulvene?
Hvilken temperatur synes du jeg skal ha på varmepumpen?Oldboy skrev:
Om det skulle være uisolert gulv og luftvarmepumpen er på
+ 18. Hvor kaldt tror du at gulvet hadde vært i så fall, når det akkurat nå er -20 grader ute…
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Hvis en trossbotn er helt stengt kan det oppstå kondens og mugg. (Man kan plastre under innendørsgulvet, jeg gjør ikke det) Noen byggere velger å lufte litt i smug utenfra (nede) og andre ved at innendørsgulvet aldri blir 100% tett selv når det er nytt. (gulvet tørker ofte smalere og små sprekker blir til luftkanaler.) Jeg resonerer slik at hvis det er tett nede kan jeg ikke få så mye trekk. Prøv med 22 grader og litt mer vifte om natten og se hvordan det føles i morgen. Din gulvkonstruksjon har en viss forsinkelse oppover og nedover i temperatur.S Slottsfrun skrev:Hvor mener du at luftingen skal være? Forstår ikke helt.
Kanskje skal jeg "fyre med" høyere temperatur (hvor høy) og se om det påvirker gulvene positivt?
Har allerede luftstrømmen nedover mot gulvene.
Men siden varmen stiger og det er så fryktelig kaldt ute, så er det kanskje ikke nok til å varme opp gulvene?
Ingen aning hvordan tett/stengt trossbotn er.Himmelsfararen skrev:
Om en trossbotn er helt stengt kan det oppstå kondens og mugg. (Man kan bruke plast under innendørsgulvet, jeg gjør ikke det) Enkelte byggere velger å smugluft litt utenfra (nede) og andre ved at innendørsgulvet aldri blir 100% tett selv når det er nytt. (gulvet tørker ofte smalere og små sprekker blir til luftkanaler.) Jeg resonerer slik at dersom det er tett nede kan jeg ikke få så mye trekk. Prøv med 22 grader og litt mer vifte om natten og se hvordan det føles i morgen. Din gulvkonstruksjon har en viss forsinkelse oppover og nedover i temperatur.
Har dessuten en hel del tepper på tregulvet så dårlig med sprekker. Ser at enkelte bord har trukket seg litt fra hverandre, men når jeg kjente etter i sprekken så sitter not og fjær fortsatt sammen.
Så der blir det jo ingen lufting selv om det har trukket seg fra hverandre.
Finns meg bekjent ingen plast under tregulvet. Finns derimot dampsperre i veggene, som snekkeren hadde tenkt å se bort fra, men som skulle være der ifølge instruksjonene… jeg som gjorde ham oppmerksom på også dette.
Man leier jo håndverkere fordi man tror de skal vite hva de holder på med...
Men, denne gjorde en skikkelig feil med et luftrom han hadde skapt under taket (som jeg gjorde oppmerksom på), så derfor blir jeg litt ekstra "bekymret" om noe mer er bygget feil...
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Min resonnering rundt bjelkelaget var nettopp en resonnering. Å finne en bra håndverker i dag er vanskelig. Prøv med 22 grader og bank på platene under i morgen. Lykke til!S Slottsfrun skrev:Ingen anelse hvor tett/lukket bjelkelaget er. Har dessuten en hel del tepper på tregulvet så dårlig med sprekker. Ser at enkelte bord har trukket litt fra hverandre, men når jeg kjente etter i sporet, så sitter not og fjær fortsatt sammen. Så der blir det jo ingen lufting selv om det har trukket fra hverandre.
Finnes meg bekjent ingen plast under tregulvet. Finnes derimot en dampbrems i veggene, som snekkeren hadde tenkt å overse, men som skulle sitte der ifølge instruksjonen... det var jeg som gjorde ham oppmerksom på også dette.
Man hyrer jo håndverkere fordi man tror de skal vite hva de driver med... Men, denne gjorde en skikkelig feil med et luftrom han hadde laget under taket (som jeg gjorde ham oppmerksom på), så derfor blir jeg litt ekstra "bekymret" om noe mer er gjort feil...