Hei,
Jeg holder på å rive ned fliser og klinker i et gammelt bad. Huset er en 50-tallsvilla hvor badet ligger i kjelleretasjen, halvt under bakken. Jeg reagerte tidligere på at det luktet merkelig i kjelleren da vi flyttet inn for ca. 2 uker siden og har nok klart å lokalisere lukten til badet ved å lukke dører og snuse meg frem. Dessverre ser det ut til at luktesansen nå har blitt vant til lukten, men et par venner påpekte at det luktet mugg.
Det ligger treullitt mot badets 2 yttervegger, bak et lag med puss, men det ser likevel helt tørt ut.
Kan det likevel være slik at treullitten har begynt å mugne på visse steder? Har lest at treullitt ellers er et bra materiale som motstår fukt på grunn av sin pH-verdi og også kan puste.. men i bad, tåler det virkelig den fuktbelastningen?
Akkurat nå vet jeg ikke helt om jeg skal rive ned treullitten eller la den sitte igjen, da jeg ikke er helt sikker på om det er årsaken til lukten.
Samtidig har jeg hengt meg opp litt i denne tråden som etter min mening gir blandede budskap:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14428-traeullit-mot-kaellarvaegg.html
Mvh,
Petteri