Nybygging med kjeller under halve huset. Skal man støpe hvelv eller bygge vanlig tradisjonell blindkjeller over kjelleren og ha støpt plate utenfor? Fordeler og ulemper med hver av dem?

Tenkte jeg starter med spørsmålet så kan de som vil holde oppe farten i forumet svare direkte uten å lese. :D

Uansett, vi planlegger et husbygg hvor en kjeller inngår. Ja, jeg vet at det er kjetteri å bygge kjeller i dag og at alle helst skal fylles igjen og glemmes. Men vi har beskjedne områder til hagebruk og produserer en hel del råvarer selv, alt fra foredlede stykningsdeler til syltetøy og syltede varer. Så vi er i behov av en oppbevaring som er tilgjengelig selv om det er 2 meter snø og -35 grader kaldt ute. Det vil si at ingen av oss vil gå fra kjøkkenet til en utendørs matkjelder i foppatofflor under de forholdene (spesielt de forholdene dessuten :P), så derfor valget om å ha kjeller.
Jeg vil også ha en hjemmekino, noe som akustisk egner seg bedre der nede.

Vi skisserer på en masse ideer hit og dit og har vel mest landet på en enetasjes villa med nevnte kjeller. Jeg tenker vel at all form for elektrisitet og vannledninger blir lettere å håndtere om det kan gjemmes inne i taket, noe som vil gi poeng til en blindkjeller. Samtidig eier jeg en annen eiendom hvor huset har kjeller under hele huset og er da bygget med blindkjeller bortsett fra i ett av rommene som har støpt hvelv i stedet, og det påpeker enhver besøkende at det er jo veldig luksuriøst og bra, uten begrunnelse som om det var selvinnlysende hvorfor. Handler spørsmålet da bare om holdbarheten eller finnes det noen andre fordeler med støpt hvelv?

Har du pengene så støp et hvelv med gulvvarme.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.