Har brukt byggmax fibercementplater som blindbunn. Ifølge produsentens produktdeklarasjon er platen vind- og værbestandig.

Bør jeg, til tross for at platen er "vindbestandig", komplettere med en diffusjonsåpen vindsperre type AC 350 og på den måten redusere risikoen ytterligere for trekk?

• Liker
Tobic
  • Laddar…
D
Jeg gjorde det ikke. Rett eller feil har jeg ingen anelse om. Noe drag kjenner jeg ikke.

Burde vel avhenge litt av hva som er under, f.eks. varmgrunn eller utluftet krypkjeller.

Jeg har en lukket krypkjeller på fjell som aldri er kaldere enn 10 grader.

Selv om platene i seg selv er vindtette, er det ikke sikkert at konstruksjonen er det. For det kreves en presisjon som er usannsynlig. Det er feil å beskrive AC 350 som diffusjonsåpen, den er snarere en dampbrems. Det klassiske materialet i blindbunner er AC 150.

Spørsmålet var ikke om vindpapp ac 350 er diffusjonsåpen eller ikke.

Tråder i Byggahus har mange lesere utover de nærmeste pårørende. Den typen av opplysninger bør være korrekte, selv om det ikke er hovedpunktet.

• Liker
Allegany og 2 andre
  • Laddar…
Du har trolig fått begrepene diffusjonsåpen og dampbrems om bakfoten. I materialsammenheng blir det vel også relativt. Produsenter av vindsperre, f.eks. Tectis, henviser sin 350 som diffusjonsåpen av den enkle grunn at den tillater diffusjon. Dessverre er det vel ikke heller helt uvanlig i dag at folk ikke skiller mellom en dampbrems kontra diffusjonssperre eller forveksler dem.

Helt riktig at andre leser disse trådene og at opplysninger skal være korrekte. Det er feil å henvise en konvensjonell vindsperre som “dampbrems” når den ikke er ment til å brukes som en dampbrems.

Sist redigert:
  • Liker
Masthugg
  • Laddar…
Med 50 års yrkesverksamhet og teknisk høyskoleutdanning i bunn tror jeg ikke at jeg har misforstått begrepene diffusjonsåpent og dampbrems. For 50 år siden var AC 350 datidens diffusjonssperre, før plastfoliene som var enda damptettere kom litt inn på 1970-tallet. Mellom diffusjonstett (som ikke er et absolutt begrep) og diffusjonsåpent finnes det mange mellomstadier, men å beskrive disse som diffusjonsåpne uten ytterligere presisering er misvisende. Vil du bruke et helt diffusjonsåpent materiale i blindbunnen finnes det mange varianter av vindsperrer.

Jeg sier ikke at det er feil å bruke AC 350 til det tiltenkte formålet, men materialet er unødvendig tykt og klumpete. AC 150 er betydelig mer smidig og ligger dessuten som regel på en mer praktisk bredde.

Hvorfor komplisere med en tung og stiv asfaltpapp når det finnes vindsperre i tynn polyetenplast. Enklere, raskere og den er også diffusjonsåpen.

• Liker
HenrikafJ
  • Laddar…
Mine snekkere satte fibercementplater som blindbunn og teipet bare alle skjøtene. Men vi har en avfukter i grunnen og et veldefinert klima der som hjelper til, noe som gjorde at alle var enige om å ikke gjøre mer med blindbunnen.

Ifølge produsentens monteringsanvisninger som jeg til slutt har fått tak i, skal skjøtene virkelig tapes. Noen form for ekstra vindsperre foreskrives ikke.

justusandersson:
Jeg forstår poenget ditt. Men jeg mener at du fra begynnelsen har hatt en feilslutning om hva som er "riktig og galt". Vet ikke hvor ditt behov fra starten kommer fra å hevde deg i en sak som opprinnelig ikke hadde med spørsmålet å gjøre. Det springende punktet er imidlertid at det er akkurat like "villedende" å kalle en vindpapp for dampbrems som å si at den er åpen for diffusjon. I dag er det allment akseptert at dampbremser, som diffusjonssperrer ("byggplast"), brukes på klimaskjermens innside. Variable dampbremser er også noe som i det siste har trengt inn i bransjen. Teknisk fyller de forskjellige funksjoner og er tilpasset forskjellige typer av isolerende konstruksjoner. Dessverre er det i dag også vanlig at de forveksles, noe som raskt fører til ødeleggende skader i konstruksjoner, noe jeg har erfart flere ganger enn én i mitt arbeid. Fra det perspektivet er det viktig å kalle en spade for en spade. Det er forvirrende nok allerede, så det er unødvendig å begynne å blande inn vindpappen i begrepene. Så hvis du synes det er viktig å definere materialer korrekt i dampmotstandsperspektiver, kan du begynne med deg selv.

Hermed setter jeg punktum for diskusjonen.

Sist redigert:
  • Liker
cope
  • Laddar…
S Slitvarg skrev:
Ifølge produsentens monteringsanvisninger som jeg til slutt har fått tak i, skal skjøtene riktig nok tapes. Noen form for ekstra vindsikring foreskrives ikke.

justusandersson:
Jeg forstår ditt poeng. Men mener at du fra starten har hatt en argumentasjonsfeil om hva som er "riktig og feil". Vet ikke hvor ditt behov fra starten kommer fra å hevde deg i en sak som ikke hadde med problemstillingen fra starten å gjøre. Det vesentlige punktet er likevel at det er akkurat like "villedende" å kalle en vindsperre for en dampbrems som å si at den er åpen for diffusjon. I dag er det allment vedtatt at dampbremser, som dampsperrer ("byggplast"), noe brukes på klimaskjermens innside. Variable dampbremser er også noe som i senere tid har trengt inn i bransjen. Teknisk fyller de forskjellige funksjoner og er tilpasset forskjellige typer isolerende konstruksjoner. Det er i dag også dessverre vanlig at de forveksles, noe som raskt fører til ødeleggende skader i konstruksjoner, noe jeg har erfart flere ganger enn en i mitt arbeid. Fra det aspektet er det viktig å kalle en spade for en spade. Det er forvirrende nok allerede nå, så det er unødvendig å begynne å blande inn vindsperren i begrepene. Så hvis du synes det er viktig å definere materialer riktig i dampmotstandsaspekter kan du starte med deg selv.

Her setter jeg punktum for diskusjonen.
S Slitvarg skrev:
Ifølge produsentens monteringsanvisninger som jeg til slutt har fått tak i, skal skjøtene riktig nok tapes. Noen form for ekstra vindsikring foreskrives ikke.

justusandersson:
Jeg forstår ditt poeng. Men mener at du fra starten har hatt en argumentasjonsfeil om hva som er "riktig og feil". Vet ikke hvor ditt behov fra starten kommer fra å hevde deg i en sak som ikke hadde med problemstillingen fra starten å gjøre. Det vesentlige punktet er likevel at det er akkurat like "villedende" å kalle en vindsperre for en dampbrems som å si at den er åpen for diffusjon. I dag er det allment vedtatt at dampbremser, som dampsperrer ("byggplast"), noe brukes på klimaskjermens innside. Variable dampbremser er også noe som i senere tid har trengt inn i bransjen. Teknisk fyller de forskjellige funksjoner og er tilpasset forskjellige typer isolerende konstruksjoner. Det er i dag også dessverre vanlig at de forveksles, noe som raskt fører til ødeleggende skader i konstruksjoner, noe jeg har erfart flere ganger enn en i mitt arbeid. Fra det aspektet er det viktig å kalle en spade for en spade. Det er forvirrende nok allerede nå, så det er unødvendig å begynne å blande inn vindsperren i begrepene. Så hvis du synes det er viktig å definere materialer riktig i dampmotstandsaspekter kan du starte med deg selv.

Her setter jeg punktum for diskusjonen.
Hei,

har kjøpt Byggmax fibercementplate for bjelkelag, men lurer på hvilken side som skal være ned. Den "blankere" med trykk eller den "rufsete"?

Tomas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.