Jeg tenkte å lage et skjærebrett eller to som julegaver, men funderer på hvilket treverk som er fornuftig å bruke, har i hvert fall ingenting selv på lager.
Ville for eksempel denne fungert (oppsaget i staver og limt selvfølgelig)
https://www.bauhaus.se/hyllplan-ek-raka-kanter-26x200x2000
Så funderer jeg på om man skal felle inn 5-10mm teaklist for litt variasjon, bør vel gå an å finne - tar gjerne forslag på andre egnede tresorter :)

Går sikkert bra men virker kostbart.

Jeg ville ha tatt utgangspunkt i en ukantet bjørk- eller alplanke, selv har jeg muligens eik så det rekker til egne skjærebrett.
Det finnes småsager som spesialiserer seg på eik, du kan høre med 'Peter i Dala' eller Arnebo sag AB som annonserer på Blocket.

• Liker
dilemma
  • Laddar…
Takk, skal sjekke. Snargooglet på bok også - innså at bokstav kan være det verste ordet ever med mitt formål.. :crysmile:

Kjør lister på en gang i stedet for massive hylleplan? Da kan du blande friskt og til to skjærebrett blir det ikke så dyrt.
Se også i eventuelle stativer for restbiter fra benkeplater, selv om de mer eksotiske tresortene forsvinner raskt, kan du ha flaks.

• Liker
dilemma
  • Laddar…
H
D dilemma skrev:
Jeg tenkte å lage en skjærefjøl eller to som julegaver, men lurer på treslag og hva som er fornuftig å gå ut fra, har i hvert fall ingenting selv på lager.
Ville for eksempel denne fungere (oppskåret i staver og limt, selvfølgelig)
[lenke]
Så lurer jeg på om man skal felle inn 5-10mm teaklist for litt variasjon, burde vel gå an å finne - tar gjerne forslag på andre passende treslag :)
Bare se hva slags treslag skjærefjøler er laget av. Harde treslag, Al, Eik er de beste. Ingen "ramme" rundt der det kan samle seg rusk og fuktighet i.

• Liker
dilemma
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.