Den største ulempen med eik som materiale på kjøkkenet er at det inneholder garvesyre, som i kontakt med jern blir svart. DVS, når din kone setter en våt stekepanne på skjærebrettet over natten, kan det resultere i et svart merke i eiken som du må slipe bort eller bleke med for eksempel sitronsyre. Du må naturligvis slipe med 360 papir, scotch brite eller trollull fungerer, og deretter olje overflaten igjen, noe som tar litt tid.

Ellers er eik veldig koselig og blir varm og fin når den er linoljet. Det tar ett år før fargen er der, så ta det med ro.

Eik er også et djevelens treslag. Skal du lime og jobbe med det, må du være klar over at det beveger seg ordentlig og holder på lenge før det er helt tørt. Deretter svir flisene som pissmaur til du får dem ut...
 
T
Som et tips hvis man vil bruke linolje men unngå/redusere gulningen så finnes det bleket linolje. Det brukes i dag mye innen kunstmaling, men før også av dekorasjonsmalere.

Det går an å lage selv men det tar litt tid så det er kanskje ikke noe for nå, men for neste høst/vinter :)
Ta en kokt linolje av god kvalitet og hell opp i en transparent glassflaske og skru på lokket. Det skal være lufttett for man vil unngå oksidering. Sett flasken i et sørvendt vindu i et halvt år (eller mer).

Den blekede oljen vil ikke gulne i samme omfang som en ubleket olje, men alt treverk mørkner når det oljes.
 
  • Liker
Spiken i kistan
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Som et tips hvis man vil bruke linolje men unngå/redusere gulningen så finnes det blekt linolje. Det brukes i dag mye innen kunstmaling men tidligere også av dekorasjonsmalere.

Det er mulig å gjøre det selv, men det tar litt tid så det er kanskje ikke noe for nå, men for neste høst/vinter :)
Ta en kokt linolje av god kvalitet og hell opp i en transparent glassflaske og skru på lokket. Det skal være lufttett for man vil unngå oksidering. Sett flasken i et sørvendt vindu i et halvt år (eller mer).

Den blekte oljen vil ikke gulne i samme grad som en ublekt olje, men alt trevirke mørkner når det oljes.
Apropos testere, i går smeltet jeg bivoksflak i parafinolje og smurte inn en nyskapt skjærebrett. Spennende å se resultatet i dag når det har trukket litt inn.
 
  • Liker
carlfredrik
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.