9.147 lest ·
17 svar
9k lest
17 svar
Tre og behandling til skjærebrett
Hobbysnekker
· Bjärehalvön
· 420 innlegg
Ikke helt sikker på at denne tråden havner riktig her, men vi prøver.
Jeg har lyst til å lage et par skjærebrett og har lest litt om tresorter. Tresorter å foretrekke ville være bøk, lønn, kirsebær, valnøtt og tresorter å unngå bl.a. eik og furu.
Jeg har testet litt forskjellig men skulle ønske en noe annen tone i treet, som ikke trekker så mye mot gult. Har dere noen anbefalinger på måter eller tresorter å bruke for å oppnå dette? Vet at Osmo har en hardvoksolje som heter "Natur" som er noe hvitpigmentert men synes den føles altfor sterk til å bruke på et skjærebrett.
Kunne man for eksempel la virket ligge og trekke et par måneder under solen? Tre gråner jo av seg selv i vær og vind. Har også inntrykk av at vanlig te kan ha en "blekende" effekt. Kanskje la det ligge og trekke en stund i tevann...? Skyter fra hofta her
Vil egentlig holde det så naturlig og ubehandlet som mulig. Kanskje det til slutt handler om å bare finne den ultimate tresorten?
Se bilde for referanse på fin behandling og tone.
Takknemlig for deres innspill!
Jeg har lyst til å lage et par skjærebrett og har lest litt om tresorter. Tresorter å foretrekke ville være bøk, lønn, kirsebær, valnøtt og tresorter å unngå bl.a. eik og furu.
Jeg har testet litt forskjellig men skulle ønske en noe annen tone i treet, som ikke trekker så mye mot gult. Har dere noen anbefalinger på måter eller tresorter å bruke for å oppnå dette? Vet at Osmo har en hardvoksolje som heter "Natur" som er noe hvitpigmentert men synes den føles altfor sterk til å bruke på et skjærebrett.
Kunne man for eksempel la virket ligge og trekke et par måneder under solen? Tre gråner jo av seg selv i vær og vind. Har også inntrykk av at vanlig te kan ha en "blekende" effekt. Kanskje la det ligge og trekke en stund i tevann...? Skyter fra hofta her
Hobbysnekker
· Bjärehalvön
· 420 innlegg
Ble også overrasket da jeg hørte det! (en video på YouTube der en snekker gikk gjennom diverse treslag) men tydeligvis var grunnen at eik er et treslag som har "open grain" og dermed suger til seg fukt. Men jeg vet ikke, synes eik er skikkelig fint og virker bra.K kniv skrev:
Hvilket bra tips! Hvordan føles den oljen etter en stund? Må du behandle ofte?
Link gjerne. Mange bruker eik til akkurat skjærebrett så jeg er noe kildekritisk til det utsagnet inntil det motsatte er bevist. Så gjerne litt mer kjøtt på beinet der takk.C carlfredrik skrev:Blev også overrasket når jeg hørte det! (en video på YouTube der en snekker gikk gjennom diverse treslag) men tilsynelatende var grunnen at eik er et treslag som har "open grain" og dermed suger til seg fuktighet. Men jeg vet ikke, synes eik er virkelig fint og virker å fungere bra.
Hvilket bra tips! Hvordan føles den oljen etter en stund? Trenger du å behandle ofte?
Sluttresultatet avhenger jo så enormt mye av ditt tre, og man kan gjøre samme ting på to vidt forskjellige trebiter (men samme treslag) og få helt ulike resultater uavhengig av olje man bruker.
Men jeg synes den er supergod, slår Odies hardvoksolje og først og fremst feier den gulvet med Herdins oljer som uansett er et stort og kjent merke. Har mest brukt den opigmenterte men det er samme olje i bunn om jeg har forstått det riktig, bare litt hvitt pigment i "Natural Wood" nettopp for å motvirke den gulnende effekten som man kan oppleve iblant. Hozon har også hardvoksolje og kun voks hvor du kan kombinere alle produkter akkurat slik som du ønsker.
Alle mine skjærebrett, uansett kjøpt eller hjemmelaget, trenger litt kjærlighet innimellom. En gang i halvåret eller en gang per år pleier å være passe, alt avhenger av hvor mye slitasje de får og om det er endetre eller flate. Har tidligere ofte brukt ren olivenolje, fungert bra men trenger å olje dem betydelig oftere da.C carlfredrik skrev:Ble også overrasket da jeg hørte det! (en video på YouTube der en snekker gikk gjennom diverse treslag) men tydeligvis var grunnen at eik er et treslag som har "open grain" og dermed suger til seg fukt. Men jeg vet ikke, synes eik er skikkelig fint og virker å fungere bra.
Et veldig bra tips! Hvordan føles den oljen etter en stund? Trenger du behandle ofte?
Hobbysnekker
· Bjärehalvön
· 420 innlegg
Helt riktig, man må være kildekritisk. Her ligger videoen:K kniv skrev:Link gjerne. Mange bruker eik til akkurat skjærebrett så jeg er noe kildekritisk til den påstanden til det motsatte er bevist. Så gjerne litt mer kjøtt på beinet der takk.
Sluttresultatet avhenger jo så enormt mye av ditt tre, og man kan gjøre samme ting på to vidt forskjellige trestykker (men samme tresort) og få helt ulike resultater uansett olje man bruker.
Men jeg synes den er superbra, slår Odies hardvoksolje og først og fremst feier den banen med Herdins oljer som uansett er et stort og velkjent merke. Har mest brukt den upigmenterte men det er samme olje i grunn om jeg har forstått det rett, bare litt hvitt pigment i "Natural Wood" akkurat for å motvirke den gulnende effekten som man kan oppleve av og til. Hozon har også hardvoksolje og kun voks hvor du kan kombinere alle produkter akkurat slik som du ønsker.
Så på en masse videoer og listet bare de forskjellige treslagene under "Å bruke" og "Å unngå" og der under unngå havnet eik etter jeg så denne videoen. Meget mulig at grunnen hun nevner er helt irrelevant. Det vet jeg ingenting om.
Hobbysnekker
· Bjärehalvön
· 420 innlegg
Men om jeg for eksempel gir bort en skjærefjøl som er behandlet med "Natural Wood", forsvinner ikke den hvitnende effekten over tid da om ikke personen jeg har gitt fjølen til selv vedlikeholder med samme olje?K kniv skrev:Alle mine skjærefjøler, uansett om de er kjøpte eller hjemmelagde, trenger litt kjærlighet innimellom. En gang i halvåret eller en gang i året pleier å være passe, alt avhenger av hvor mye slitasje de blir utsatt for og om det er endetre eller flatside. Har tidligere ofte brukt ren olivenolje, det fungerte bra, men trenger å olje dem inn betydelig oftere da.
Hvor lenge er over tid.. Alle oljer og treverk lever jo med tiden så den risikoen finnes nok uansett olje tror jeg. Men tror at en grunnbehandling vil holde lenge, og vedlikeholder man det regelmessig (uansett olje) så vil det nok kunne beholde farge/form ganske bra. Men vanskelig å si uten å faktisk testet dette over flere år - vi kan vel teste på et brett og komme tilbake hit om 3-5 år eller noe sånt...C carlfredrik skrev:
Jeg er ikke proff på alle oljeprodukter men akkurat det er nok et godt spørsmål å stille til Alex som står bak Hozon. Du vil få svar innen et døgn eller så, han er kjempeflink å ha å gjøre med topp service! https://www.wikstrominterior.se/kontakt/
Takk, får sjekke senere i kveldC carlfredrik skrev:
Hobbysnekker
· Bjärehalvön
· 420 innlegg
Kanon! Setter pris på hjelpen din. Blir nok en e-post til Alex!K kniv skrev:Hvor lenge er over tid.. Alle oljer og treverk lever jo med tiden så den risikoen finnes nok uansett olje tror jeg. Men tror at en grunnbehandling vil holde lenge, og vedlikeholder man den regelmessig (uansett olje) så vil den nok kunne beholde sin farge/form ganske bra. Men vanskelig å si uten å faktisk ha testet dette over flere år - vi kan vel teste på en planke og komme tilbake hit om 3-5 år noe...
Jeg er ikke proff på alle oljeprodukter, så det er nok et godt spørsmål å stille til Alex som står bak Hozon. Du vil få svar innen et døgn eller så, han er kjempebra å ha å gjøre med topp service! [lenke]
Er fortsatt veldig skeptisk. Finner utrolig lite om emnet generelt, og hvis det nå er så dårlig som hun fremholder, flere ganger, så burde hun ikke være den eneste med innlegg i debatten. Og generelt blir mitt inntrykk av henne svakt når videoen er så hardt redigert. Og også det faktum at seerne glimrer med sitt fravær gjør meg litt mer tvilende. Dessuten så mener hun også at kirsebær må være 50mm tykt hvis endeved skal brukes, uten flere argumenter som støtter opp det påstanden. Det er noen flere spørsmålstegn som hun ikke utdyper mer så samlet gir jeg ikke så mye for den videoen.C carlfredrik skrev:
Men det hele hun bygger det på er et eneste argument om at eikens fiber vil suge til seg så mye vann og bakterier at det så rekker å mugne. Hva skjedde med finishen og å mette treet med en olje? Det utelater hun helt. Og rengjør hun dem ikke for så å la dem stå mørkt og fuktig en lengre tid?
Næææ. En eikeplate i endeved eller flatside, som er godt mettet med olje og eventuelt voks, som rengjøres etter bruk og tørkes av (ikke lufttørking), som brukes daglig/ofte og så får litt ny olje ved behov vil holde lenge og ikke være noen som helst problemer med.
Hobbysnekker
· Bjärehalvön
· 420 innlegg
Og med det flytter jeg "eik" fra min "Å unngå"-liste til min "Å bruke"-liste.K kniv skrev:Er fortsatt veldig skeptisk. Finner utrolig lite om emnet generelt, og hvis det nå er så dårlig som hun fremholder, flere ganger, så burde hun ikke være den eneste med innlegg i debatten. Og generelt blir inntrykket mitt av henne svakt når videoen er så hardt redigert. Og også det faktum at seerne glimrer med sitt fravær gjør meg litt mer tvilende. Videre så mener hun også at kirsebær må være 50mm tykk dersom endetre skal brukes, uten mer argument som støtter opp det påstanden. Det er noen flere spørsmålstegn som hun ikke utvikler mer så samlet sett gir jeg ikke så mye for den videoen.
Men det hele hun bygger det på er et eneste argument om at eikens fibre vil suge til seg så mye vann og bakterier at det deretter rekker å mugne. Hva skjedde med finishen og å mette treet med en olje? Det utelater hun helt. Og vasker hun dem ikke for deretter å la dem stå mørkt og fuktig en lengre tid?
Næææ. En eikeplate av endetre eller flatside, som mettes godt med olje og ev. voks, som rengjøres etter bruk og tørkes av (ikke lufttørking), som brukes daglig/ofte og deretter får litt ny olje ved behov vil holde lenge og ikke være noe som helst problem med.
Takk for profesjonelt innspill!
Om det er lysere treslag du er ute etter er jo ask nesten hvitt. Dog vet jeg ikke hvor bra det ville være for skjærebrett. Det er hardt men veldig porøst. Om det nettopp er yrbehandlingen, kan du alltid teste valnøttolje. Den blir ikke like gul som linolje. Parafin kan man også bruke (matsikkert) og bivoks kanskje funker, det har jeg dog aldri testet. Håper det var til noen hjelp!C carlfredrik skrev:Ikke helt sikker på at denne tråden havner rett her, men vi tester.
Jeg er sugen på å lage et par skjærebrett og har lest litt om treslag. Treslag å foretrekke ville være bøk, lønn, kirsebær, valnøtt og treslag å unngå bl.a. eik og furu.
Jeg har testet litt forskjellige, men skulle ønske en noe annen tone i treet, som ikke drar mot det gule så mye. Har dere noen anbefalinger på måter eller treslag å bruke for å oppnå dette? Vet at Osmo har en hardvoksolje som heter "Natur" som er noe hvitpigmentert, men synes den føles altfor sterk å bruke på et skjærebrett.
Kunne man for eksempel la virket ligge og dra et par måneder i solen? Tre gråner jo av seg selv i vær og vind. Har også hørt at vanlig te kan ha en "blekande" effekt. Kanskje la det ligge og dra en stund i tevann...? Skyter fra hoften herVil holde det så naturlig og ubehandlet som mulig egentlig. Kanskje i slutten handler det om å bare finne det ultimate treslaget?
Takk for innspillene deres!
Kanskje best å ta et par trebiter og teste ulike behandlinger.
Jeg selv bruker kun en hjemmelaget blanding av bivoks og parafin til mine tre skjærebrett, men bryr meg ikke så mye om utseendet, kun funksjonaliteten.
Jeg selv bruker kun en hjemmelaget blanding av bivoks og parafin til mine tre skjærebrett, men bryr meg ikke så mye om utseendet, kun funksjonaliteten.
Medlem
· Stockholm
· 98 innlegg
Jeg TROR at te farger mørkt, avhengig av te selvfølgelig siden det kan være hva som helst.C carlfredrik skrev:Ikke helt sikker på at denne tråden havner rett her, men vi prøver.
Jeg er lysten på å lage et par skjærebrett og har lest litt om tresorter. Tresorter å foretrekke ville være bøk, lønn, kirsebær, valnøtt og tresorter å unngå bl.a. eik og furu.
Jeg har testet litt forskjellige men hadde ønsket en noe annen tone i treverket, som ikke trekker mot det gule så mye. Har dere noen anbefalinger på måter eller tresorter å bruke for å oppnå dette? Vet at Osmo har en hardvoksolje som heter "Natur" som er noe hvitpigmentert men synes den føles altfor sterk for å bruke på et skjærebrett.
Kunne man for eksempel la treet ligge og trekke noen måneder under solen? Tre gråner jo av seg selv i vær og vind. Har også hørt at vanlig te kan ha en "blekende" effekt. Kanskje la det ligge og trekke en stund i tevann...? Skyter fra hoften herVil holde det så naturlig og ubehandlet som mulig egentlig. Kanskje i slutten handler det bare om å finne den ultimate tresorten?
Å knytte fast en rekke skjærebrett ved strandkanten i et år ville sikkert gi den effekten du leiter etter. Her TROR jeg at fibrene i treet slipes og rives i stykker av sand, vann, sol og salt. DVS et potensielt dopapir på overflaten som lengter etter å suge til seg fett og fukt.
Du kunne gjøre en test med lut og etse ut treet. Ville sikkert bli fint. Neste spørsmål er hvordan du beholder finishen men gjør den hydrofobisk/ impregnert. Carnauba voks skal ikke mørkne tre nevneverdig, bivoks ikke så mye heller men tror det gjør det noen prosent. Mineralolje er i så fall den oljen du bruker, linolje blir veldig gul om enn fint på eik. Kanskje hvitpigmentert voksolje er din løsning? Som noen sier i tråden: alle tresorter reagerer ulikt. Eik blir dyp, varm og fin av linolje, bjørk blir ikke like fint gulaktig. Du må teste, men det er det som er så gøy!