Bakgrunnsfakta
På den ene siden av murpipa er det en vedovn (i gangen) som brukes ganske flittig for å varme opp huset. På motsatt side er det i dag en vedkomfyr (ikke helt uventet er stedet for den kjøkkenet) med fyringsforbud (har ikke til hensikt å "oppheve fyringsforbudet" men vil fjerne den og erstatte den med en vanlig el-komfyr).
Skal bygge en ventilatorhette over el-komfyren.
Vil sette gipsplater i taket.
Spørsmål
Kan jeg sette opp trelekter mot/på murpipa for å ha som innfesting for ventilatorhetten?
Grunnen til at jeg spør er om det finnes noen brannfare/noe forbud mot å ha tre mot murpipa (forsikringsaspektet når huset brenner opp/ned).
Kan man sette gipsplatene tett inntil murpipa? Samme grunn til spørsmålet som ovenfor.
Litt utenfor tema, noen som har forslag til hvilken type vifte jeg kan bruke for å bygge inn i "min" ventilatorhette?
På den ene siden av murpipa er det en vedovn (i gangen) som brukes ganske flittig for å varme opp huset. På motsatt side er det i dag en vedkomfyr (ikke helt uventet er stedet for den kjøkkenet) med fyringsforbud (har ikke til hensikt å "oppheve fyringsforbudet" men vil fjerne den og erstatte den med en vanlig el-komfyr).
Skal bygge en ventilatorhette over el-komfyren.
Vil sette gipsplater i taket.
Spørsmål
Kan jeg sette opp trelekter mot/på murpipa for å ha som innfesting for ventilatorhetten?
Grunnen til at jeg spør er om det finnes noen brannfare/noe forbud mot å ha tre mot murpipa (forsikringsaspektet når huset brenner opp/ned).
Kan man sette gipsplatene tett inntil murpipa? Samme grunn til spørsmålet som ovenfor.
Litt utenfor tema, noen som har forslag til hvilken type vifte jeg kan bruke for å bygge inn i "min" ventilatorhette?
Vi satte tre rett mot murstocken på mange steder i huset og feieren godkjente selvsagt dette før og etter så det burde ikke være noen problemer i det hele tatt men sjekk med feieren. Vi har til og med perlespont på murstocken i første etasje. Gips går selvsagt å sette rett på murstocken, slikt rev vi ned en masse og det satt limt. Satt veldig bra så nok fungerer det.Digo skrev:Bakgrunnsfakta
På den ene siden av murstocken er det en kamin (i hallen) som brukes ganske flittig for å varme opp huset. På motsatt side er det i dag en vedovn (ikke helt uventet er plassen for den kjøkkenet) med fyringsforbud (har ikke til hensikt å "oppheve fyringsforbudet" men vil fjerne den og erstatte den med en vanlig el-ovn).
Skal bygge en ventilatorkappe over el-ovnen.
Kommer til å sette gipsplater i taket.
Spørsmål
Kan jeg sette opp trelekter mot/på murstocken for å ha som innfesting for ventilatorkappen?
Grunnen til at jeg spør er om det finnes noen brannrisiko/noe forbud mot å ha tre mot murstock (forsikringsaspektet når huset brenner opp/ned).
Kan man sette gipsplatene rett mot murstocken? Samme grunn til spørsmålet som ovenfor.
Litt off topic, noen som har forslag til hvilken type vifte jeg kan bruke for å bygge inn i "min" ventilatorkappe?
Forrige sommer hadde jeg branntilsyn eller hva det nå heter på min skorstein og fyrrom, tilsynsmannen vil at jeg skal sage opp innertaket på loftet så han kan kontrollere at ingen treverk ligger tett inntil murpipa.
Man skal tydeligvis ha en viss avstand om man måler fra selve røykkanalens innside, har for meg at det er 10 cm, har det notert hjemme så jeg kan sjekke senere.
Om du har doble teglsteiner inntil røykanalen har jeg for meg at det er greit.
Mer info finnes på Umeå Andra Sotningsdistrikt AB Skorsten Sotning Ventilation Värme Eld Sotare
Man skal tydeligvis ha en viss avstand om man måler fra selve røykkanalens innside, har for meg at det er 10 cm, har det notert hjemme så jeg kan sjekke senere.
Om du har doble teglsteiner inntil røykanalen har jeg for meg at det er greit.
Mer info finnes på Umeå Andra Sotningsdistrikt AB Skorsten Sotning Ventilation Värme Eld Sotare
Jeg skal ha feieren dit for inspektøren av en åpen peis så jeg får rett og slett spørre ham da om avstand til kanal er nok etc.Pake skrev:I fjor sommer hadde jeg brannbesiktigelse eller hva det nå heter på min skorstein og fyrrom, inspektøren vil at jeg skal sage opp innertaket på overetasjen så han kan kontrollere at ingen tre ligger inntil mot murstocken. Man skal visst ha en viss avstand om man måler fra selve røykkanalens innsida, har for meg at det er 10cm, har det skrevet ned hjemme så jeg kan sjekke senere. Om du har doble teglstein inn til røykkanalen har jeg for meg at det er greit.
Mer info finnes på Umeå Andra Sotningsdistrikt AB Skorstein Sotning Ventilasjon Varme Eld Feier
Takk så lenge begge to
Klikk her for å svare