Hei,

Jeg har lest et par tråder om tre mot pipe. Mitt spørsmål handler om hvorvidt det er greit å ha tre mot pipa hvis man har innsatsrør i sin røykkanel. Totalt finnes det 6 kanaler og vi skal bruke 1.

Jeg hadde en feier her for å gi tilbud på innsatsrøret, og han var veldig svevende på spørsmålet. Huset er fra 1913, og det har nok ligget tre mot pipa siden da. I andre etasje finnes det siden 50-tallet et bad mot pipa også - har ingen anelse om hva det er avstivet med.

Feieren sa at det var 'bra' om man frilagte pipa. Og at å fjerne evt. tre ville lette en branninspeksjon. Jeg ser mest arbeidet i å måtte rive en flislagt vegg i et bad, legge om gulvbelegg i et annet rom for å få ned en vegg man har satt mot pipa. Pipa er som et + midt i huset og strekker seg ca. 1,5m fra sentrum i hver retning - blir liksom ganske mye å frilegge.

Hvordan ville dere resonnert?

Hei,

Jeg sto overfor et lignende dilemma forrige vinter da vi kjøpte hus og installerte ovn i en eksisterende murstock som tidligere hadde blitt brukt for en oljefyr.

Murstocken lå mot treverk og trefiberplater, og å frilegge murstocken var ikke et alternativ. Feieren var ikke så bekymret for dette når det gjaldt en liten ovn for kosfyring, og som han sa: har det fungert i 60 år, så vil det sannsynligvis fortsette å gjøre det.

Hadde det vært en røykanal i midten som kun grenser til omliggende kanaler, så hadde den vært tryggest, og vi hadde nok brukt den. Men nå fantes det ingen slik, så vi installerte et nytt innsatsrør i en kanal.

Deilig å vite at det er trygt å fyre hardt uten at det blir brannfarlig. Det negative er at murstocken med dens store masse ikke blir varm som den hadde blitt ellers. Men sikkerheten først. :)

• Liker
jhn
  • Laddar…
Det finnes ikke et krav om at det ikke får være tre (eller annet brennbart) mot skorsteinen. Kravet er at ingenting brennbart skal bli så varmt at det risikerer å antennes. Dette gjelder selvfølgelig også for brennbare ting som ikke ligger mot skorsteinen, men som likevel er i nærheten. I den generelle veiledningen til Direktoratet for byggkvalitets byggeregler, 5:41, Beskyttelse mot oppkomst av brann står det at overflatetemperaturen på brennbare bygningsdeler og fast inventar ikke må overstige 85 grader Celsius. Hvordan du oppfyller kravet er opp til deg som byggherre.

I eldre hus er skorsteinen nesten alltid på en eller annen måte integrert med husets bærende konstruksjon. Det vil si at den på en eller annen måte har kontakt med tre. Løsningen pleier generelt å være å enten plassere røykkanaler i midten av skorsteinen og andre kanaler mot sidene, eller å lage veggene i skorsteinen tykkere ved gjennomganger til bjelkelag. Noen ganger ble disse metodene kombinert.

Ser skorsteinen ut som et + i et hus fra 1913, høres det ut som om du har selve skorsteinen i midten og fire påmurte vinger som egentlig bare er teglvegger. Disse stabiliserer skorsteinen og utgjør samtidig beskyttelse mot brannspredning ut i vegger, og har sannsynligvis utgjort brannbeskyttelse bak en rekke lokale ildsteder tidligere.

Når det gjelder å frilegge, så er det dels som sagt kravet til høyeste temperatur på brennbare deler, men det finnes også et krav om at fyringsanlegg skal være inspiserbare. Dette er enda en grunn til at det er passende å ikke bygge inn skorsteinen. Det er bare de delene av skorsteinen som faktisk omslutter røykkanaler som du trenger å frilegge.

Som vanlig anbefaler jeg en titt på Umeå andre feierdistrikts hjemmeside:
http://umesotning.se/?page_id=59
Fanen byggbestemmelser inneholder mye nyttig. Siden "Røykkanal generelt 2" tar opp det meste av dine spørsmål.

• Liker
jhn
  • Laddar…
det finnes adskillige skorsteiner i eldre hus som er innebygde så det kan rimeligvis ikke være et krav at hver eneste side skal være inspiserbar? I så fall skulle jeg nok måtte rive halve huset mitt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.