Jeg vet, ring feieren, men det har jeg allerede gjort og beskjeden er at de må komme og se, noe som koster mye penger. SÅ jeg vil gjøre et tappert forsøk på å få inspeksjonen godkjent uten å betale for en runde med rådgivning.

Pipen er en gammel teglsteinspipe med nylagte kanaler som er tette og godkjente.

Jeg har nå installert en ovn i en av de 4 pipene. Pipen har treverk mot seg (innervegger som går fra pipe). I andre etasje skal jeg rive en vegg som ligger helt mot pipen på den siden som røykanalen går. Spørsmålet er imidlertid hva som gjelder for treverk mot pipen som er langt fra røykanalen. Pipen er jo ganske stor, så hele pipen er neppe 85 grader. Det går dessuten ut murede "vegger" fra pipen, typ 30-40 cm som er direkte kontakt med treverk... litt uklart også der hva som regnes som avstand til pipen. Burde det ikke finnes tall på avstand til røykanal?

Har dessuten installert en vannmantlet ovn med 90 graders virkningsgrad. Kanskje ikke påvirker, men røykgassene fra denne er jo ikke de samme som for en "vanlig" støpejernsovn akkurat...

M
Jeg kan forsåvidt ikke reglene, men det er veldig vanlig at bjelkelag og veggstendere til en viss grad ligger inntil skorsteinen i gamle hus. Man kan jo ikke gjerne rive bjelkelaget bare for å rette det til så det stemmer med dagens regler, og uten det burde bli godkjent.

Derimot vil jeg minnes at man ikke får ha brennbart materiale nærmere enn 10 cm fra skorsteinen ved nybygging eller om man fjerner bjelkelag og erstatter med nytt.

M
Dessuten så er det egentlig irrelevant hva slags peis man har, den kan jo komme til å bli byttet og det er vel konstruksjonen vegger/pipemur som skal godkjennes, ikke peisen?

Eller skal de komme og godkjenne peisen men du er bekymret for at de vil klage?

Nå når jeg tenker etter, så har jeg trekonstruksjoner i mer eller mindre direkte kontakt med pipemuren på alle etasjer i vårt hus fra 1893.

Claes Sörmland
Tradisjonelt så utgår treveggers kortsider og bjelkelag fra murstocken, og det er en vanligvis sikker løsning. Murte vegger som utgår fra murstocken og deretter går over i tre er en vanlig gammel løsning for å unngå å ha tre liggende mot den delen av murstocken som kan bli varm. Jeg har denne løsningen i mitt hus fra 1920.

Et større problem pleier å være at man senere har klasket opp en trevegget vegg over murstocken. Da går den ikke å inspisere og kan dessuten tenkes å varmes opp.

Visst er det avstand til røykanal som menes? Husker ikke hva det står nå. Man pleier jo å ha en "flens" av tegl for å få riktig avstand der vegg/bjelkelag går mot skorstein med røykanal.

M
Jeg tenkte på denne tråden i går kveld og så på våre skorsteiner. Både gulv og trelister ligger tett inntil skorsteinen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.