Holder på å skisse på planløsning til en fritidsbolig som kommer til å ha et loft. Og loft trenger man nå med en stige eller trapp.
Trapper stjeler verdifull plass og hvis de ikke gjør det blir de ganske bratte og ikke spesielt barnevennlige. Dermed går stige bort.
Min idé er å bygge en trapp som er ca 80 cm bred, men går mellom en innervegg og et soverom. Den ene innerveggen er mot gangen som leder inn til stuen og den andre siden blir inn mot et soverom. På soveromssiden kan man bruke området under trappen til innebygd oppbevaring med dører. Man vil altså ikke kunne se inn i soverommet fra trappen og det blir helt tett.
Min tanke er da å skaffe massivtre til trinnene med opptrinn imellom. Så når du går opp trappen har du vegger på begge sider til du kommer opp til loftet. På din venstre side vil du ha vegg opp til innertaket med rekkverk og på din høyre side vil det være sikkerhetsglass, som en L der "langsiden" blir avgrensning mellom loftet og stuen.
Så spørsmålet er, hvor får jeg tak i massivtre av riktig dimensjon. Antar at jeg trenger ca 90x27x3 cm. En tanke var å kjøpe benkeplater og sage ut bitene som trengs. Eller finnes det noen som selger hele trinn? (og ikke bare slik fjollete renovering som er et skall over eksisterende trapp)
Så hvordan fester jeg dem på best mulig måte? Kan jeg kjøpe ferdige vanger med riktig dimensjon som er innebygd i veggen der trappetrinnene hviler? Kjøpe en trinnet ståldrager? Eller skal man ramme det opp på en eller annen måte?
Hit me!