8.541 lest ·
19 svar
9k lest
19 svar
Trappetips
Moderator
· Stockholm
· 57 809 innlegg
Strålende,
Hva kan man si om sidestykkene?
Hvordan, kostnad, materiale etc?
Hva kan man si om sidestykkene?
Hvordan, kostnad, materiale etc?
Tja, hva skal man si.... KKR-rør 200x100x5 i 12 meters lengde, påsveisede vinkeljern på innsiden som stigen hviler på. Rekkverkene er 12mm rundjern med 100mm avstand, avsluttet med et 40mm flatjern.
Alt stål til trapp, stillingen i bakgrunnen, 9 meter rekkverk til overetasjen (Synes litt i overkanten) gikk på 10´+ mva. Da fikk jeg en del over samt 50 m firkantsprofil 40mm til et annet prosjekt.
Alt stål til trapp, stillingen i bakgrunnen, 9 meter rekkverk til overetasjen (Synes litt i overkanten) gikk på 10´+ mva. Da fikk jeg en del over samt 50 m firkantsprofil 40mm til et annet prosjekt.
Det ser bra ut det bygge ditt! =)MrMagic skrev:Tja, hva skal man si.... KKR-rør 200x100x5 i 12meters lengde, påsveiste vinkeljern på innsiden som stigen hviler på. Rekkverket er 12mm rundjern med 100mm avstand, avsluttet med et 40mm flattjern.
Alt stål til trappa, stillingen i bakgrunnen, 9meter rekkverk til overetasjen (Synes litt i overkanten) gikk på 10´+ mva. Da fikk jeg en del over samt 50 m firkantprofil 40mm til et annet prosjekt.
Et spørsmål om sidebjelkene bare.. Hvordan oppleves trappen med de bjelkene? Er den vinglete eller stabil? Spontant synes jeg det høres ut som en vel dimensjonert bjelke.. Eller hvordan resonnerte du? Hadde det klart seg med en slankere?
Interessant å høre hvordan det fungerer..
Den er alt annet enn svaiete! **fnys**
Spøk til side, den er skikkelig stabil faktisk, helt klart overdimensjonert. Tåler garantert flere tonn! Men jeg ville absolutt ha 200mm bredde på bjelkene for at trinnene ikke skal stikke ut for mye. Og da blir bredden minst 100mm, tynnere gods enn 5mm finnes heller ikke da. Dog kan jeg oppleve at hvis man går med harde sko og "tramper" (På mine fine trappetrinn, Fy skam!) kan man få en viss "lådkänsla" av det store volumet i bjelkene. Skulle kanskje ha puttet i litt steinull før man sveiste igjen enden på den. Skal vel tilføye at den står på en bedrift, ikke i bomiljø.
Gøy å få litt "kred" av en fyr som deg, har lest alle dine innlegg under "Mark..." og er dypt imponert! Du er en verdifull ressurs her inne!
Kommer sikkert med noen spørsmål snart, skal begynne med grunnarbeidet til nybygget til våren. Har nettopp kjøpt en Gravemaskin for formålet...
Spøk til side, den er skikkelig stabil faktisk, helt klart overdimensjonert. Tåler garantert flere tonn! Men jeg ville absolutt ha 200mm bredde på bjelkene for at trinnene ikke skal stikke ut for mye. Og da blir bredden minst 100mm, tynnere gods enn 5mm finnes heller ikke da. Dog kan jeg oppleve at hvis man går med harde sko og "tramper" (På mine fine trappetrinn, Fy skam!) kan man få en viss "lådkänsla" av det store volumet i bjelkene. Skulle kanskje ha puttet i litt steinull før man sveiste igjen enden på den. Skal vel tilføye at den står på en bedrift, ikke i bomiljø.
Gøy å få litt "kred" av en fyr som deg, har lest alle dine innlegg under "Mark..." og er dypt imponert! Du er en verdifull ressurs her inne!
Kommer sikkert med noen spørsmål snart, skal begynne med grunnarbeidet til nybygget til våren. Har nettopp kjøpt en Gravemaskin for formålet...
Hei,
I en tidligere tråd fantes det et tips om et firma i Estland, ARTIKA Trepid (www.artika.ee). De har en veldig fin hjemmeside med skikkelig stilige eiketrapper. Jeg har skrevet til dem flere ganger på engelsk, men ikke fått noe svar. Er det noen som har vært i kontakt med dem? Prisene de oppgir er veldig interessante, så jeg vil virkelig komme i kontakt med dem, men jeg kan ikke estisk, noen tips?
I en tidligere tråd fantes det et tips om et firma i Estland, ARTIKA Trepid (www.artika.ee). De har en veldig fin hjemmeside med skikkelig stilige eiketrapper. Jeg har skrevet til dem flere ganger på engelsk, men ikke fått noe svar. Er det noen som har vært i kontakt med dem? Prisene de oppgir er veldig interessante, så jeg vil virkelig komme i kontakt med dem, men jeg kan ikke estisk, noen tips?
Klikk her for å svare
