Hei!
Denne trappen i vårt kommende hus må vi gjøre noe med!
se bilder http://www.extendit.biz/trapp2.jpg og http://www.extendit.biz/trapp1.jpg

Trappen er smal, har små trappetrinn og går inn i stuen litt for langt.
Veggen som dere ser trappen er ved kan flyttes ved behov.

Mine ønsker er å gjøre trappen penere, ikke så langt inn i stuen og ikke så dyr. Kanskje man bygger selv fra tegning eller bestiller og bygger sammen selv.

Noen tips, forslag?

/IceBall
 
IceBall skrev:
Noen tips, forslag?
En L-trapp burde kunne forbedre noe. Det hadde vært bra med en tegning av grunnplanet med bjelkelagets åpning inntegnet. Går det an å fikse ????

-Ankan-: Du har helt rett ang. de dypere trappetrinnene. :D Vi kaller det trinnedybde. ;)
 
Hei på dere alle!

Bak veggen som kan flyttes så er kjøkkenet, og der planlegger jeg ikke å ha noen kjøkkenskap eller så.

Har også tenkt tanken at man skulle ha en svinget eller buet trapp, men har ikke funnet mange slike ferdige trapper på nettet. Tror at det ville blitt svindyrt å målebestille en svinet trapp også...

Fant et bilde i et interiørmagasin som gjorde at jeg fikk en idé (som kanskje ikke kan gjennomføres til rimelige penger). Tenkte at man fant et selskap som kunne sveise en bjelke med fester for trinn og kanskje at man kan få den litt svingt. se bilde http://www.extendit.biz/trapp4.gif . Så snekrer man til egne trappetrinn. Er litt hendig selv iallfall. ;)

immobil: jeg skal prøve å få tak i tegningen på torsdag, da kan jeg legge opp et bilde så dere får se...

Takk for tipsene!

/IceBall
 
Har du små barn så er det trappebildet definitivt farlig - både hva angår trinnene som rekkverk. Sjekk hva merkostnaden er når det gjelder spesialbestilling - det er ikke sikkert at det blir så vanvittig mye dyrere!
 
Fant en bilde i et interiørblad som gjorde at jeg fikk en ide (som kanskje ikke kan gjennomføres til rimelige penger). Tenkte at man fant et firma som kunne sveise en bjelke med fester for trinn og kanskje at man kan få den litt svingt. se bilde [lenke] . Så snekrer man til egne trinn. Er litt hendig selv iallfall.
Har tenkt på det samme og på samme trapp :). Min fundering er trinnene; hva slags type tre er det, for jeg antar at det ikke går med tykkere benkeplater på grunn av vekten, eller? Eller er det ordentlige trinnfester som er det viktige?

Janne
 
IceBall skrev:
http://www.extendit.biz/trapp4.gif
Trappen på bildet er en såkalt Deltatrapp. Ser ut til å være oljede eksteg. De bør være minst 40 mm tykke. ;)
 
Immobil skrev:
Trappen på bildet er en såkalt Delta-trapp. Ser ut til å være oljede eiketrinn. De bør være minst 40 mm tykke. ;)
Så det funker altså med vanlige benkeplater av den tykkelsen?

Si at det handler om 14 trinn, og at man kan få ut to trinn per løpemeter benkeplate og at benkeplaten koster 3000 kr meteren, da ville vi havnet på 21000 kroner for trinnene. Tenker jeg riktig Immobil, for du er vel foruten forumgud også trappgud ;D? Er dette den billigste måten?

Janne
 
Kjøp ikke benkeplater, kjøp vanlig snekkerivirke i stedet. For de pengene du skriver om ovenfor får du både kløyvsag og planhøvel/rikthøvel for å gjøre jobben senere. Har laget en 3,06 m høy trapp med 45 mm trinn, 300 trinnedybde og en plattform på 1x1,4 m øverst samt rekkverk. Alt i massiv lønn, kostnad ca 6500:- for virket. Så kommer jo jobb, olje, lakk osv. Sidestykkene er i stål og er ikke medregnet i prisen ovenfor.
 
Det er akkurat sånt man vil høre, endelig noe som blir billigere enn man hadde tenkt seg ;).

Det høres kanon ut. Et dumt spørsmål kanskje, men hvor kjøper man sånt virke, er det sagbruk som gjelder eller funker vanlige byggevarehus?

Du kunne ikke vise et bilde av trappen din?

Janne
 
Kjøpte virket av en dørprodusent/grossist. Men din lokale forhandler kan også ordne det. Prissettingen er oftest per m3 virke, i mitt tilfelle gikk det med omtrent 0.4 m3. Hvis du kjøper ukantet, dvs ikke saget på sidene, er prisen lavere, men du får mer spill. Skal montere den i morgen, kan ta noen bilder etterpå... Forresten, trappen har 16 trinn + plattformen, dvs 180mm trinnhøyde.
 
JanneH skrev:
Tenker jeg rett Immobil, for du er vel foruten forumgud også trappgud ;D? Er dette den billigste måten?
:-[ Unnskyld min sene ankomst. ;) Som du ser av Mr Magic´s innlegg, så går det å komme unna billigere. 8) Konklusjon: Dyre benkeplater skal man ikke lage trinn av.

::) Kan for øvrig tillegge at lønn og eik ligger på samme prisnivå dvs. 80 % dyrere enn furu.

8) Til slutt, vil jeg takke aller ydmykest for komplimentet. :-[ ;D
 
IceBall skrev:
........... Fant en bilde i et interiørmagasin som ga meg en idé (som kanskje ikke kan gjennomføres til rimelige penger). Tenkte at man kunne finne et firma som kunne sveise en bjelke med fester for trinn og muligens få den litt buet. se bilde [lenke]. /IceBall
Den kjenner vi igjen....nyeste nummer av Plaza Interiør om et nybygg i Karlstad er det visst? På Plaza pleier de å hjelpe til med leverandører, det er bare å ringe dit.
 
Takk for tips og info.

Janne
 
Stemmer bra Calle Anka! Den fant jeg i Plaza magasinet. Det var noen videregåendeelever som hadde sveiset sammen trappen. Jeg har kjørt rundt og vist trappen til noen sveisesteder i byen og de skal ha alt fra 25 000 - 35 000 kr for å sveise en lignende, og da lager jeg trinnene selv! Synes det virker dyrt...

Har en annen idé: http://www.snickarlaget.se/ har fine trapper. Klikk på "nya trappor" og "Balk" for eksempel. Se bilder derfra: http://www.snickarlaget.se/nyatrappor/balk6.jpg http://www.snickarlaget.se/nyatrappor/balk2.jpg

Kunne man ikke snekre sammen en slik selv med en limtrebalk eller noe?

/IceBall
 
Her kommer endelig et par bilder....
1qfuyt

1qfukn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.