Hei,

Holder på å renovere et hus og jobber med trappen nå. I trappen har det vært heldekkende teppe som vi har revet bort. Limet satt igjen overalt. For å få det bort brukte jeg først elektrisk høvel, deretter maling skrape. Nå er alt så godt som borte.. Men lukten fra limet holder seg, om enn mye mindre enn da teppet ble fjernet. Planen er å legge parkettgulv som plan og opptrinn, men må eliminere lukten først. (Lukter som i en hestestall)

Har du en idé på hvordan det kan løses?

Trappetrinn med rester av lim etter å ha fjernet teppe. Synlig slitt overflate og mørke flekker fra limet. Trappetrinn i lyst treverk etter fjerning av teppe og lim, med synlige spor av tidligere limrester. Trepper med fliset treverk etter fjerning av teppe og lim, synlig slitasje og reparasjoner, sett fra siden oppover mot veggen.

Tips tas gjerne imot.. Skal man ta noe sperregrunn eller lignende? Eller finnes det noe middel for formålet kanskje?

Limlukten binder med trappefargen så det er bare å kjøre på.
Ps. Synes at den fine trappen burde oljes ;)
Edit dere skulle jo ha parkett (skjems), la det ta tid å lufte ut ellers så kan dere sperre med for eksempel schellack.

tttomten TomasJor skrev:
Limlukten bindes med trappfargen så det er bare å kjøre på.
Ps. Synes at den fine trappen burde oljes ;)
Edit dere skulle jo ha parkett (skjemmes), la det ta tid å lufte ut ellers kan dere sperre det med f.eks. shellack.
Takk for svar!
Ja det hadde jeg egentlig tenkt først, men trappen er litt slitt dessverre. (den ser bedre ut på bilde :D ) Så tror jeg at limet har gått ned i treet på visse steder som gjør det vanskelig å få bort, kommer til å synes gjennom ved oljing. Derfor jeg kom på å legge parkett i trappen..

Okei, det høres jo bra ut.. Typ denne? https://www.lovelyhome.se/farg/inom...OAMI2DydcpwfVt7Aeu6Oq8qt87NswgSRoC-2gQAvD_BwE

Hvis ikke annet så kan man ta vanlig farge og kladde på altså? Det binder også opp limlukten?

Foreslått burde være helg ypperlig til dette :)

Btw jeg skal også legge parkett i trappen min, du har kommet liiiiite lenger enn meg. Kjøpte mtrl ca 2006 så det er vel snart på tide å begynne å legge.

tttomten TomasJor skrev:
Foreslått burde være helg ypperlig til dette :)
Perfekt, da kjører jeg på en slik! En fundering jeg fikk nå, siden jeg har brukt elhyvel for å få bort limet, men den er jo litt klumpete så man kommer ikke til overalt. Dette fører jo til at de diffar noen mm. Der hadde jeg tenkt å sette på trestikk, kanskje best å begynne med stikket og deretter male på ovenstående?

tttomten TomasJor skrev:
Btw jeg skal også sette parkett i min trapp, du har kommet liiiiite lenger enn meg. Kjøpte mtrl ca. 2006 så det er vel snarts dags å begynne å legge
Haha ja man skal ikke si "sen", tiden pleier å skli avgårde da.. :D

Mistenker at det er høyere etter vegg /sättbräda?
Skal du lime parketten?
I så fall ville jeg nok gjort det enkelt for meg og høvlet bort tilsvarende på parketten.

tttomten TomasJor skrev:
Mistenker at det er høyere etter vegg /settingsskinne?
Skal du lime parketten?
I så fall ville jeg nok gjøre det enkelt for meg og høvle bort tilsvarende på parketten.
Akkurat.. Ja, det kunne man jo også gjort.. Skal prøve med et lite vater og se hvor mye det skiller. Akkurat, det blir noe form for lim som passer for formålet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.