Hei!
Det begynner å bli litt irriterende når man om morgenen forsøker å snike seg av gårde uten å vekke familien uten grunn. Så fort man har tatt noen skritt i trappen knirker det, og når man lukker døren for å dra fra huset hører man hvordan sønnen har begynt å våkne i andre etasje...

Finnes det noen gode tips og triks på hvordan man løser dette? (uten å kjøpe en ny trapp)

Noen jeg snakket med sa at man kunne spikre trappetrinnene fra undersiden med små spiker, så ville dette forsvinne. Mitt spørsmål er da følgende:

Holder dette på sikt?

Mvh Eklundh

Det som knirker er ofte trinnets innfesting i vangen. Hvis du har stusstrinn i trappen, kan knirket også komme fra stusstrinnets glidning i det sporet som stusstrinnet er festet i.

Knirking i innfestingen i vangen skyldes at trinnet bøyer seg ved belastning, og blir "kortere". Trinnet vil da måtte gli i vangens innfesting. For å forstå nøyaktig hvordan knirkingen oppstår, må man resonnere litt rundt materialets elastiske deformasjon og det faktum at friksjonskoeffisienten er høyere ved glidhastigheten 0 enn ved glidhastigheten >0. Jeg går ikke dypere inn i teorien enn dette.

For å fjerne knirkingen, må man altså redusere lengden på gli-veien eller endre på friksjonsforholdene.

Polytetrafluoreten, PTFE (Teflon) har den uvanlige egenskapen at friksjonskoeffisienten er lavere ved stillstand enn ved glidning, ved kontakt med de fleste materialer. Hvis du kan få inn tynne teflonremser i trinnets opplegg mot vangen, vil sannsynligvis knirkingen derfra forsvinne.

En annen egnet metode er å redusere glidningen ved å redusere nedbøyningen av trinnet. Dette kan skje ved å forsterke trinnets bøymotstand ved å montere en bjelke under trinnet, eller hvis du har stusstrinn, ved å binde mot nærliggende trinn. Jeg ville nok skru-lime eller bruke Dominon.

Hei!
Ville bare takke for svaret ditt.
Har ikke vært inne på en stund nå siden min sønn nettopp har gjennomgått en operasjon.

Takk igjen.
Mvh Eklundh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.