Trappen knirker og knaker. Skrudd fast trinnene i vangen, og det ble bedre men ikke helt 100.
Noen som har et forslag til hva som kan hjelpe? Trappen sitter ikke fast i veggen. Kan det hjelpe å feste den stumt mot veggen?
Å få den helt stille er nok en utfordring, spesielt om den er nyrenovert og nymalt. En tretrapp har alltid en viss bevegelse, og knirkingen blir mer merkbar hvis det er nymalte detaljer mot hverandre. Selv om bjelkelaget er i tre påvirker bevegelsen, et betongbjelkelag er jo stivt så det beveger seg ikke.
Å feste trappen i veggen kan helt klart redusere bevegelsen i trappen, men da gjelder det at du har mellomstykker mellom vangstykket og veggen, samt at du prøver å finne de stående stenderne i veggen slik at du kan dra riktig hardt.
Trappen knirker og knaker. Skrudd fast trinnene i vangen og det ble bedre men ikke helt 100.
Noen som har et forslag på hva som kan hjelpe? Trappen sitter ikke fast i veggen. Kan det hjelpe å feste den stramt mot vegg?
Jeg satte for baksiden mellom hvert trinn og fikk bort knirket.
Trinnene skal smøres med parafin ved montering. Dessuten skal vangestykket mot veggen festes i veggen. Det er "bare" å rive trappen og montere den om for å få den ordentlig stille.
Å få den helt stille er nok en utfordring, spesielt om den er nyrenovert og nymalt. En tretrapp har alltid en viss bevegelse, og knirkingen blir mer påtagelig om det sitter nymalte detaljer mot hverandre. Selv om bjelkelaget er i tre påvirker bevegelsen, en betongbjelkelag er jo stum så det beveger seg ikke.
Å feste trappen i veggen kan helt klart redusere bevegelsen i trappen, men da gjelder det at du har mellomstykker mellom vange og vegg, samt at du prøver å finne de stående stenderne i veggen slik at du kan dra skikkelig hardt.
Takk for hjelpen! Planlegger å få den renovert av håndverkere. Prøver å forstå hva som kan gjøres for å få det bra. Ikke så gøy å betale for nye eiketrinn så knirker trappen like mye som før.
Håndverkeren snakket, som du, om tidligere maling av trappen som har gjort at malingen har krøpet inn og er årsak til knirk.
Trinnene skal smøres med parafin ved montering. I tillegg skal vangstykket mot veggen festes i veggen. Det er "bare" å rive trappen og montere den på nytt for å få den virkelig stille.
[bilde]
Les mer her,
[lenke]
Takk for hjelpen. Tror du man kan ta litt parafinolje i en sprøyte og dryppe ned i spalten mellom trinn og vangstykke?
Takk for hjelpen. Tror du man kan ta litt paraffinolje i en sprøyte og dryppe ned i skjøten mellom trinn og vange?
Hadde gjerne plukket den fra hverandre, men min kunnskap er for dårlig. Skal ta inn håndverkere, men det er vanskelig å få noen til å snakke om hva som må gjøres eller gi garantier.
Det er "bare" å rive trappen og montere den om for å få den skikkelig stille.
Nå spekulerer jeg ;-) men jeg tror at penetrerende litiumfett kan ha samme virkning, om man nå ikke vil begi seg ut på å demontere hele trappen ... ikke et morsomt arbeid. Litiumfettet skal trenge inn i skjøtene og smøre dem sånn at det ikke knirker. Men garantert en viss etterrengjøring av overflødig fett https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/litiumfett-400-ml-2000044475
Nå spekulerer jeg ;-) men jeg tror at penetrerende litiumfett kan ha samme virkning, hvis man nå ikke vil gi seg på å demontere hele trappen ... ikke morsomt arbeid. Litiumfettet sies å trenge inn i skjøtene og smøre dem så de ikke knirker. Men garantert en viss etterrengjøring av overflødig fett
[lenke]
Jeg er tvilende til hvordan treverket spiller med det fettet på sikt. Jeg ville holde meg til parafinolje eller fast parafin.
Jeg er tvilende til hvordan treet spiller med det fettet på sikt. Jeg ville ha holdt meg til parafinolje eller fast parafin.
Trappen gynger litt, trengs bare noen mm så kan den knirke. Ytre vange henger i luften. Prøv med å sette en lekt litt i spenn mellom gulv og underside, langs vangen, på det andre trinnet oppover fra vinkelen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.