Jeg er ute etter en trapp med minimalistiske vangeelementer og lurer på om det fungerer å gjøre som jeg har tenkt. Jeg har ikke sett bilder av denne løsningen, noe som får meg til å føle at det kanskje finnes et stort kjent problem.
Får se om jeg kan beskrive dette med ord.
En rett trapp (eller snarere to rette trapper da det er en avsats imellom). Trinnene er normale trinn i tre. Vangeelementer i stålplate istedenfor tre. Type 6mm (mer?), Bredde omtrent halvparten av et klassisk vangeelement i tre. Støtte for trinnene sveiset i vangen og trinnene skrudd/annen løsning i disse.
Jeg ville da få mye mer luft. Trinnene ville stikke ut både på frem- og baksiden i forhold til vangen ettersom den er smalere enn normalt. Dvs den sveisede støtten er ikke i hele trinnets lengde.
Fungerer dette? Det jeg med min fullstendige mangel på kunnskap i området kan tenke meg er at det kanskje kan bli lyd på grunn av festekonstruksjonen for trinnene og at det kanskje finnes risiko for at trappen blir svaiende i sidelengs retning.
En rett trapp (eller snarere to rette trapper da det er en avsats imellom). Trinnene er normale trinn i tre. Vangeelementer i stålplate istedenfor tre. Type 6mm (mer?), Bredde omtrent halvparten av et klassisk vangeelement i tre. Støtte for trinnene sveiset i vangen og trinnene skrudd/annen løsning i disse.
Jeg ville da få mye mer luft. Trinnene ville stikke ut både på frem- og baksiden i forhold til vangen ettersom den er smalere enn normalt. Dvs den sveisede støtten er ikke i hele trinnets lengde.
Fungerer dette? Det jeg med min fullstendige mangel på kunnskap i området kan tenke meg er at det kanskje kan bli lyd på grunn av festekonstruksjonen for trinnene og at det kanskje finnes risiko for at trappen blir svaiende i sidelengs retning.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 innlegg
Jeg holder på å bygge denne utetrappen. Går sikkert an å modde for ditt formål.N Nizztos skrev:Jeg er ute etter en trapp med minimalistiske vanger og lurer på om det fungerer å gjøre som jeg har tenkt.
Jeg har ikke sett bilder av denne løsningen, noe som gjør at jeg føler at det kanskje finnes et stort kjent problem.
En rett trapp (eller snarere to rette trapper da det er en avsats imellom).
Trinnene er vanlige trinn i tre.
Vanger i stålplate i stedet for tre. Type 6mm (mer?), Bredde omtrent halvparten av en klassisk vange i tre.
Støtte for trinnene sveiset i vangen og trinnene skrudd/annen løsning i disse.
Jeg ville da få mye mer luft. Trinnene ville stikke ut både på forsiden og baksiden i forhold til vangen ettersom det er smalere enn normalt. Dvs den sveisede støtten er ikke i hele trinnets lengde.
Fungerer dette? Det jeg med min fullstendige mangel på kunnskap i området kunne tenke meg er at det kunne bli lyd på grunn av festekonstruksjonen for trinnene og at det kanskje er risiko for at trappen blir ustabil i sidelengs retning.

Den har definitivt likheter med det jeg er ute etter.T Thomas_Blekinge skrev:
Kommer den til å bli helt stabil?
Min erfaring med utetrapper er at de ofte er litt svaiende. Man har jo kanskje ikke helt samme krav som på en innendørstrapp.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 innlegg
Den kommer til å bli helt stabilt tror jeg. Vangstykkene er av 100 mm u-bjelke. Jeg hadde først tenkt å bare ta 6 mm stålplate som jeg har sett i innendørskonstruksjoner. Men vi får se. Trappen er under produksjon så nå er det for sent å endre så mye.
Klikk her for å svare