Renovering av en trapp med en gammel stolpe i svingen, trepaneler og slitte trinn vises. Stor usikkerhet om stolpens funksjon i konstruksjonen. Gammel trestolpe i trappesving, del av renoveringsprosjekt. Tresteg og uferdig vegg synlig i bakgrunnen. Stolpe i treverk på en trappestruktur, sett fra siden med tilknyttede trappetrinn. Spørsmål om betydningen av stolpens funksjon i trappa. En del av en trapp med en synlig, sliten stolpe i et hjørne. Trinnene er av tre og det er lys fra et vindu eller dør. Nærbilde av en hvitmalt stolpe i en trapp, sett fra siden. Står mot en trevegg med synlige detaljer av treverkets tekstur.
Holder på å renovere en trapp, og det går en gammel stolpe i svingen på trappen. Da jeg ikke er helt bevandret i trappkonstruksjon er mitt spørsmål om den har noen som helst betydning? Den er jo ikke bærende oppover da de har spikret den i siden på bjelken oppe? Kan man ta bort den, eller har den en funksjon for trappen? Altså skjære i forlengelsen der jeg allerede har åpnet opp? Om det ikke av en eller annen grunn bør tas bort, kan jeg erstatte den med en firkantprofil der jeg sveiser en vinklet fot og så en feste for bjelken oppe og så bare kle i den skrå delen med f.eks. en profilert eikebit. Alle tips mottas, takk!
 
Stolpen er helt klart bærende for trappens nedre del. Derimot er det svært uvanlig at trapper inngår i husets bærende konstruksjon. Som regel lager man først et hull for trappen i bjelkelaget før man bygger selve trappen. Nedre delen kan du erstatte på egnet måte. Det dreier seg ikke om noen voldsomme laster.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Stolpen er helt klart bærende for trappens nedre del. Derimot er det mye uvanlig at trapper inngår i husets bærende konstruksjon. Som regel lager man først et hull for trappen i bjelkelaget før man bygger selve trappen. Nedre delen kan du erstatte på passende måte. Det er ikke snakk om noen voldsomme laster.
Stor takk for din innspill! Jo man ser jo at trinnene går inn i den bjelken. Spørsmålet er om man kan bare beholde den nedre delen. Den er i bedre stand enn resten i alle fall, så den hadde vært lett å sparkle opp og male. Så om man hadde kappet stolpen langs vangestykket og så dekket det med en plate hele veien ned hadde nok vært pent. Spørsmålet er vel bare om jeg kommer til å påvirke trinnene som sitter i nedre delen på stolpen?
 
Vangestykket som er festet i stolpen fungerer som en bjelke. Det er mest vertikale krefter som virker på stolpen. Jeg ville kappe den et stykke opp så den fungerer som noe man kan ta tak i når man går oppover trappen. Kjøp en pen dekorasjon og sett på toppen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.