Nytt gulv i grovinngangen leder også til renovering av to trappetrinn i vårt hus fra 1926. Dette blir også grunnkursen i trappefornyelse før neste høsts renovering av den store trappen! 🥳
Men som vanlig når man ikke har gjort slike ting før, oppstår det en del spørsmål, derav denne tråden.
Dessverre har jeg ikke tatt noe før-bilde, så man får la fantasien tilby et brunt filtteppe på trinnene og den øvre flaten, mens det satt et brunt plastteppe med mørkebrune detaljer på den nedre flaten. Huset ble grundig renovert på 70-tallet, så det var sikkert fint da. Synes man. På bildene ser man også hovedtrappen som i dag er limt med rød teppe. Ganske stilig egentlig, men den ryker altså neste høst.
På gulvarealene havner nå i stedet et sjakkrutete plastteppe. Trappens tredetaljer slipes ned, trinnene beises med mørk mahogny før lakkering, mens opptrinnene males hvite. Resten av hallen blir hvit etter hvert, og hovedtrappen fortsetter i samme stil.
Jeg bruker en Milwaukee eksentersliper med 3M's Xtract Cubitron slipepapir som fungerer meget bra! Til hjørnene og andre detaljer der eksentersliperen ikke når, bruker jeg mitt Milwaukee multiverktøy med sliptillsatsen. Den forrige eieren har ikke spart på limet når han satte teppet, noe som gjør denne jobben ganske krevende. Når limet varmes opp av slipingen, setter massen seg dessuten på slipepapiret, som også fører til behovet for å skrape bort limrestene…
Så noen spørsmål:
- Finnes det generelt noen verktøy man bør bruke i stedet?
- Finnes det noe beis som generelt anses som best?
- Finnes det noen lakk som er ganske blank, men som likevel forhindrer at man opplever den som glatt?
Trappenesen har noen detaljer jeg vil bevare, men her trengs det et annet verktøy for å fjerne limet.
Her har man fylt igjen et lite hull med sparkel eller noe lignende. Skal man grave det ut og la det være et hull, eller kan man sette i trefyller og få et pent resultat når man beiser?
Det sitter to spikere i det øverste trinnet. Føles ikke som et alternativ å fjerne disse, men vil de ødelegge utseendet? Jeg håper de ikke synes så mye etter beising.
Til høyre på det midterste trinnet er det en glipe mellom bordene. Kan man fylle denne med trefyller og beise, eller skal man ignorere det?
Litt miljøbilder:
Tepper fjernet.
Øvre teppe måles ut, underlaget er nå sponplate som er skrudd fast. Skruehull og sprekker sparkles med tresparkel.
Det finnes litt hulrom rundt kvistene, spørsmålet er om man skal fylle med trefyller eller ikke…? 🤔
Detaljer…
Mest lim vinner. Her tenker jeg å sparkle og gjøre det pent før hvit maling, kommer til å ta et år å slipe dette ned…
Det var nok alt for nå. Innspill verdsettes! Min største fundering ser ut til å være om jeg kan bruke trefyller eller ikke. For den som jobber med trapper eller har gjort en lignende jobb før, finnes det nok selvfølgelige svar på dette.
Tror ikke at du får bra resultater med filler men vet ikke, ville tro at enten så blir det veldig mye pigment av beisen eller ingenting alls.
Maling skrape kan være bra å begynne med, så man får bort det meste av limet.
Tror at Bona har en lakk med sklisikring i, har for meg at jeg spurte for flere år siden, ellers burde de fleste lakkprodusentene ha.
Jeg har aldri brukt annet enn Bonas lakker så kan bare anbefale den.
Vil du ha en skikkelig bra lakk så er Bona HD (kan ha forsvunnet eller byttet navn) en to-komponents lakk som er løsemiddelfri, duger det for offentlig miljø så burde det duge i en hall 🙂
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.