Hei har en innendørstrapp i huset som ikke ser ut til å være målt korrekt etter å ha revet bort tapet og gammel panel ser jeg at det er glipper mellom 50-100 Mm mellom trappen og veggen. På 2 av 3 sider. Ser ut som at man har forsøkt å kompensere dette ved å spikre fast trappen med treavstander/klosser.
Trappen knirker og har seg en del også. Går dette an å utbedre, eller er det rett og slett slik at trappen er dårlig målt fra starten av?
Hva sier du @Immobil ? vet at du pleier å være kunnskapsrik innen trappebygging
Ovenfra
Under, ser en av avstandene på dette bildet, slik glipper det rundt 2 av 3 sider
Hei, har en innendørstrapp i huset som ikke ser ut til å være målt korrekt etter å ha revet bort tapet og gammel panel ser jeg at det gliper mellom 50-100 mm mellom trapp og vegg. På 2 av 3 sider. Ser ut som om man har forsøkt å kompensere dette ved å spikre fast trappen med treavstandsstykker/klosser. Trappen knirker og har seg en del også. Går dette å utbedre, eller er det rett og slett sånn at trappen er dårlig målt fra starten av?
Nå er jo jeg ikke Immobil, men jeg prøver meg på et svar likevel (har 16 års erfaring som snekker/tømrer)
Du mener vel 5-10 mm feil (ikke 50-100), ser ut sånn på bildene i alle fall?
Jeg tror at man målt trappen litt mindre med vilje, for å være 100% sikker på at den får plass. For å få det litt penere kan du jo sette en list på oversiden. På undersiden kan du feste (skru + konstruksjonslim) noe mer stabilt (typ 35x70 mm) inntil undersiden av trappløpet, dette for å få en ekstra støtte som kanskje kan motvirke en del knirk i trappen. Men skal du få den totalt knirkkfri kreves det nok en god del arbeid for å motvirke eventuelle bevegelser i trinnene, jeg har ingen generell oversikt over hvordan man pleier å gjøre det.
Nå er jo jeg ikke Immobil, men jeg prøver meg på et svar likevel (har 16 års erfaring som snekker/tømrer)
Du mener vel 5-10mm feil (ikke 50-100), ser ut så på bildene i alle fall?
Jeg tror at man har målt trappen litt mindre med vilje, for å være 100% sikker på at den skal få plass.
For å få det litt penere kan du sette en list på oversiden. På undersiden kan du feste (skrue + konstruksjonslim) noe mer stabilt (typ 35X70mm) inntil på undersiden av trappeløpet, dette for å få en ekstra støtte som kanskje kan motvirke noe knirk i trappen. Men skal du få den totalt knirkefri kreves det nok en del arbeid for å motvirke eventuelle bevegelser i trinnene, jeg har ingen generell kontroll på hvordan man pleier å gjøre med det.
Takk!! Det stemmer, selvfølgelig er det 5-10 Mm og ikke noe annet