jeg har klødd meg i hodet og prøvd å forstå hvordan trappen min egentlig er forankret... men jeg er verken snekker eller bygningsingeniør så noen må gjerne hjelpe meg... det er en innendørstrapp med repos fra -79

Det eneste jeg tydelig kan se er benet som står mot gulvet - så ligger reposet på en bjelke som er skrudd i betongytterveggen. Den andre bjelken som reposet ligger på sitter bare med to skruer i en gipsvegg (muligens bjelker bak)

Men jeg kan ikke forstå hvordan vangeene sitter? Burde ikke de være festet i bjelkelaget på noen måte?

Innvendig trapp med tretrinn og rekkverk, sett nedenfra. Viltrennet støttes av gulvbjelke og festes til veggen. Innvendig trapp fra 1979 med flislagt gulv, et støttende trebord under, og en veggfaste regel. Tretrapp med vilplan fra 1979, solid festet til betongvegg, vises fra undersiden. Lys gang og dør i bakgrunnen, gipsvegg ved siden.

H
Sitter sikkert skruer gjennom de delene som vognstykkene ligger mot, kan være at de er skrudd fast før gulv eller annet er montert, se hvordan det kan være, innfesting må finnes ellers kollapser trappen

Egenvekten på trappen din er ikke særlig høy. Den største lasten oppstår når noen går i trappen, og det er jo bare korte øyeblikk. Det indre vangstykket (obs stavningen) på den øvre delen av trappen er skrudd fast i veggen, liksom antagelig to av reposets sider. Resten hviler på den lille stolpen. Fordi den er så kort, trenger den ikke å være så stor i tverrsnitt. Den har tross alt holdt i 40 år. Det ytre vangstykket på den øvre delen av trappen er dessuten sikkert festet på overetasjens bjelkelag på en eller annen måte. Siden trappen mangler opptrinn, er trinnene forsterket på undersiden slik at svikten i trinnene ikke skal bli altfor plagsom.

H Hjulbent skrev:
Sitter sikkert skruer gjennom de delene som vognstykkene ligger mot, kan være at de er skrudd dit før gulv eller annet er montert, kikk hvordan det kan være, innfesting må finnes ellers raser trappen
Saint Joseph Spiraltrapp har ingen!:thinking:
Men denne er sikkert skrudd skjult bak trapperekkets stolper.

J justusandersson skrev:
Egenvekten på trappen din er ikke særlig høy. Den største lasten oppstår når noen går i trappen, og det er jo bare korte stunder. Det indre vangstykket (obs stavningen) på den øvre delen av trappen er skrudd fast i veggen liksom antagelig to av vilplanet sine sider. Resten hviler på den lille stolpen. Siden den er så kort trenger den ikke være så stor i gjennomskjæringsflate. Den har tross alt holdt i 40 år. Det ytre vangstykket på den øvre delen av trappen er dessuten sikkert festet i overetasjeetasjens bjelkelag på noen måte. Siden trappen mangler opptrinn er trinnene forsterket på undersiden slik at svikten i trinnene ikke skal bli altfor besværende.
Det interessante er at det indre øvre vangstykket faktisk ikke er skrudd i veggen... det sitter fritt fra veggen

Så lenge som vilplanet er ordentlig forankret har det ingen større betydning at det indre vangstykket er fritt. Det fiffige med skråstilte vangstykker er jo at bare en begrenset del av den last som en gående utgjør påvirker vangstykket. (70 % ved 45 ° helling) Den vertikale lasten som påvirker opplaget blir derimot uforandret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.