Hei alle!
Jeg hadde tenkt at jeg skulle kjøpe opp borettslag og hus for å totalrenovere dem for deretter å selge dem. Jeg er i fasen der jeg skal velge utdanning på universitetsnivå. Hvilken utdanning anbefaler dere for at man skal få tilstrekkelig med kjøtt på beina? Og hvorfor? Jeg har tenkt på å utdanne meg til bygningsingeniør, hva tror dere om det?
Ville vært veldig takknemlig for litt råd :)

-Josefine

Det blir næringsvirksomhet. Mye avgifter. Og mange foreninger kommer til å nekte å selge til deg.

Byggingeniør med tillegg av litt økonomikurs og JØK:en (Juridisk oversiktskurs) virker vel bra da. Men mange som driver med slikt ser ut til å ha hoppet over den tekniske biten. :cool:;)

Jeg vet at det finnes mange som mer eller mindre livnærer seg på den måten. Men jeg tror (med betoning på tror) at det er en risikabel metode å livnære seg.

Typisk sett får man ikke tilbake de pengene man legger inn i en renovering. Men de som likevel tjener penger på dette gjør det pga. den generelle prisøkningen på boliger, boligen går opp i løpet av tiden de eier den og renoverer, selv uten deres renovering. I unntakstilfeller kan det sikkert kjøpes til røverpris og "utvikle" objektet. Men hvis prisene i stedet skulle stupe mens man bygger, blir det garantert et betydelig tap.

En ren spekulasjonsadferd (dvs. kjøp og selg uten tiltak) er trolig mer logisk, da risikerer man ikke å ha et varelager av boliger som er låst av renoveringer mens markedet stuper, man kan selge ut i tide.

Vanskelig å regne på, men jeg tror at de fleste som driver med det er håndverkere i bunnen, vanskelig å kjøpe inn tjenestene uten virkelig bra kontakter og forståelse for hva man skal gjøre og ikke, og å få penger over etter et salg uten mye eget arbeid tror jeg også er vanskelig.

Bygningsingeniør er vel en bra utdanning uansett :)

Lykke til

Språkkurs også, bra å kunne snakke med sine billige hantverkare, Polska osv..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.