Hej alla!
Jag hade tänkt att jag skulle köpa upp bostadsrätter och hus för att totalrenovera dem för att sedan sälja dem. Jag är i fasen då jag skall välja utbildning på universitetsnivå. Vilken utbildning rekommenderar ni för att man ska få tillräckligt med kött på benen? Och varför? Jag har funderat på att utbilda mig till byggnadsingenjör, vad tror ni om det?
Vore väldigt tacksam för lite råd :)

-Josefine

Det blir näringsverksamhet. Mycket avgifter. Och många föreningar kommer att vägra sälja till dig.

Byggingenjör med tillägg av lite ekonomikurser och JÖK:en (Juridisk översiktkurs) verkar väl bra då.
Men många som sysslar med sånt verkar ha hoppat över den tekniska biten. :cool:;)

Jag vet att det finns många som mer eller mindre livnär sig på det viset. Men jag tro (med betoning på tror) att det är en riskabel metod att livnära sig.

Typiskt så får man inte tillbaka de pengar man lägger in i en renovering. Men de som ändå tjänar pengar på detta gör dte pga. den allmäna prisuppgången på bostäder, bostaden går upp under den tid de äger den och renoverar, även utan deras renovering. I undantagsfall så går dte säkert att köpa till fyndpris och "utveckla" objektet. Men om priserna istället skulle rasa medan man bygger så blir det garanterat en rejäl förlust.

Ett renodlat spekulationsbeteende (dvs köp o sälj utan åtgärder) är troligen mer logiskt, då riskerar man inte att ha ett varulager av bostäder som är låsta av renoveringar medan marknaden dyker, man kan sälja ut i tid.

Svårt att räkna på men jag tror att dom flesta som håller på med det är hantverkare i botten, svårt att köpa in tjänsterna utan riktigt bra kontakter och förståelse för vad man ska göra och inte, och att få pengar över efter en försäljning utan mycket eget arbete tror jag också är svårt.

Byggnadsingenjör är väl en bra utbildning i allafall :)

Lycka till

Språkkurser också, bra att kunna prata med sina billiga hantverkare, Polska osv..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.