Hei!
Her følger et litt lengre innlegg, men jeg er ny her på byggahus.se. Trenger litt råd og hjelp angående en landbrukseiendom som er i behov av totalrenovering, men som jeg og samboeren gjerne vil sette i stand og flytte til.

Huset har tømmerstomme og er bygget i 1888. Huset har stort behov for renovering da det ikke eksisterer eller er i veldig dårlig stand når det gjelder varmesystem, elektrisitet, avløp og vinduer osv.

Vi har hentet inn et byggefirma som er rettet mot bygningsvern, men som likevel kan tilby totalentreprise, for et kostnadsfritt besøk. De foreslo å beholde så mye som mulig, slik som de munnblåste vindusglassene, vinduskarmene (så godt det går og supplere), bruk av leirpussing osv. men de mente jo også at det vil koste deretter.
Vi vil også hente inn et "vanlig" byggefirma for å få høre deres vurdering.

Det vi er noe splittet over er selvfølgelig den økonomiske biten. Vi fikk en kjempebra følelse fra bygningsvernsfirmaet, og vi fikk følelsen av at man ikke trenger å bekymre seg for at den gamle sjarmen som finnes i huset ødelegges (noe vi mener er utrolig viktig og litt av årsaken til at vi vil flytte dit).
Derimot, hvis et vanlig byggefirma blir engasjert, kan jo kostnadene holdes nede, men risikoen er jo at all den sjarmen som finnes også forsvinner... at nye treglasvinduer med spesialbestilte mål og gipsvegger settes inn.

Hvordan ville dere tenkt? Avløp, elektrisitet og varmesystem ser vi som generelle deler som kan gjøres av hvilket som helst byggefirma. Det er nettopp vinduer, lister, gulv, tak og veggbekledning som vi anser som viktige å bevare som de er.

Skulle ønske jeg var så heldig å få tak i et så gammelt hus. Vårt hus er "bare" 100 år gammelt. Hva dere skal velge kan ikke jeg svare på, men jeg vet hva jeg hadde valgt.
- Et firma som elsker gamle hus. Jeg ville ikke valgt et vanlig byggefirma.
- Plukket ned taket, lagt nytt under og det gamle tilbake.
- Byttet alt elektrisk, gjerne av en gammel elektriker som liker gamle hus.
- Fått laget innevinduer til vinduene. Reparert de utvendige litt etter litt. Et snekkerfirma på de mest ødelagte.
- Byttet vann og avløp. Alle rør i metall. Synlige rør.
- Om krypkjeller ville jeg vurdert å plukke opp gulv, isolere og legge gulvene tilbake.
- Om det ikke er bad i huset ville jeg valgt å bygge nytt i det rommet med minst originale detaljer.

Dette ville jeg gjort først, så ville jeg bodd i huset. Om det er sånn ganske beboelig da. Kanskje den blomstrete tapeten i stua er helt ok når du har bodd der en stund? Eller hva med den turkise panelen i gangen? Jeg har aldri likt turkis, men det ene rommet her blir snart turkist og brunt siden flisene som sitter der er turkise. Vi har bodd 16 år i vårt hus og enda er det rom hvor det skal rives plater og tak før vi bestemmer oss for hva som skal beholdes av det som er originalt. Alle rom som er ferdige har alt originalt i behold. Det meste synlig, noe gjemt inne i vegger da vi trengte å isolere veggen mellom for eksempel soverom og do.

Kan vi få bilder? Jeg elsker gamle hus. Lykke til?

• Liker
MoaSB
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.