Hei! Jeg holder på med et tak på 9 kvm over en hundegård.
Taket kommer til å stå på 3 stolper på den noe lavere siden og 2 stolper på den noe høyere siden.
Jeg har klart å grave ut for pilarer til alle stolpene bortsett fra i et av hjørnene på den lavere siden. Der må jeg støpe.
Mitt spørsmål; hvor lenge etter at jeg har støpt denne pilaren må jeg vente med 1. Å sette opp stolper med en overligger 2. Å legge på taklekter og platetak?

Z zzelma skrev:
Hei! Jeg holder på med et tak på 9 kvm over en hundegård.
Taket kommer til å stå på 3 stolper på den noe lavere siden og 2 stolper på den noe høyere siden.
Jeg har klart å grave ut for fundamenter på alle stolper unntatt i et av hjørnene på den lavere siden. Der må jeg støpe.
Mitt spørsmål; hvor lenge etter at jeg har støpt dette fundamentet må jeg vente med 1. Å sette opp stolper med en overligger 2. Å legge på taklekter og blikktak?
En uke så kan du kjøre. Fullt herdet etter 28 dager.

• Liker
zzelma
  • Laddar…
For formålet, den lave belastningen mm så et par døgn om det er bråttom.

For øvrig er det ikke tørketiden men herdetiden du er interessert i :)

• Liker
Jonmåns og 1 annen
  • Laddar…
W witten skrev:
For formålet, den lave belastningen mm, så et par døgn om det haster.

For øvrig er det ikke tørketiden, men herdetiden du er interessert i :)
Et par døgn for alt sammen eller for steg 1? :p:)

(om jeg stopper opp for mye så blir det kanskje aldri ferdig... :crysmile:)

24 timer.

• Liker
zzelma
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
Et par døgn for alt sammen eller for steg 1? :p:)

(om jeg stopper opp for mye, så blir det kanskje aldri ferdig... :crysmile:)
Totti.

• Liker
zzelma
  • Laddar…
Takk! :D

• Liker
witten
  • Laddar…
Forutsatt at det ikke er veldig underdimensjonert sier jeg 24 timer da vi er inne i en temperatur- og fuktmessig bra periode for å støpe utendørs. Etter 48 timer har du ca 60% av dimensjonert styrke (som nås etter 28 døgn ved konstant 20 grader).

Mange tror at betong har herdet ferdig etter 28 døgn. Så er dog ikke tilfelle. Når man beregner og angir styrke for betong, tar man utgangspunkt i styrken etter 28 døgn.

Styrkeøkningen går raskest i starten og avtar suksessivt. Den stanser dog aldri helt, men fortsetter å bli sterkere jo lenger tid som går. Anslagsvis har du en betong som er 30-40% sterkere etter 1 år enn ved 28 døgn, 70-80% sterkere etter 10 år og ca 120% sterkere etter 100 år.

• Liker
zzelma
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Forutsatt at det ikke er veldig underdimensjonert så sier jeg 24 timer da vi er inne i en temperatur og fuktmessig bra periode for å støpe utendørs. Etter 48 timer har du ca 60% av dimensjonert styrke (som nås etter 28 døgn ved konstant 20 grader).

Mange tror at betong har herdet ferdig etter 28 døgn. Så er dog ikke tilfellet. Når man regner og angir styrke for betong utgår man fra styrken etter 28 døgn.

Styrkeveksten går raskest i begynnelsen og avtar suksessivt. Den avstanner dog "aldri" helt uten fortsetter å bli sterkere jo lengre tid som går. Anslagsvis har du en betong som er 30-40% sterkere etter 1 år enn ved 28 døgn, 70-80% sterkere etter 10 år og ca 120% sterkere etter 100 år.
Interessant aspekt at det er 28 døgnstyrken, jeg visste det men har aldri reflektert over betydningen. Men dine anslag for veksten på lang sikt føles høye. Jeg har latt labbteste en hel del gammel betong og har aldri sett slike økninger.

P
W witten skrev:
Interessant aspekt at det er 28 døgnfastheten, jeg visste det men har aldri reflektert over betydningen. Men dine anslag for veksten på lang sikt føles høye. Jeg har latt laboratoriet teste en hel del gammel betong og har aldri sett slike økninger.

Interessant, har du prøvd samme betongbit eller del av samme betongbit etter en uke, en måned, ett år, ti år og 100 år?

W witten skrev:
Interessant aspekt at det er 28 døgnstyrken, jeg visste det men har aldri reflektert over betydningen. Men dine anslag for veksten på lang sikt føles høye. Jeg har latt labtests en hel del gammel betong og har aldri sett slike økninger.
Det finnes godt om studier som viser til det jeg skriver. Tallene vil imidlertid variere kraftig avhengig av hovedsakelig betongoppskrift, men også hvordan betongen har blitt eksponert. Felles, uansett oppskrift, er at all betong som ikke har sprukket eller fått rustsprengning eller lignende alltid blir sterkere jo lenger tiden går.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.