Hei!

Har nylig avrettet hele stuen og tenker å legge parkett når det har tørket tilstrekkelig. Det er fortsatt ganske fuktig innendørs, men avfukteren står og jobber, og jeg håper å få ned fuktigheten ganske snart.

Hvor snart tror dere jeg kan legge parkett?
Med tanke på at parkett skal ligge 24-48 timer og akklimatisere seg før man legger det, så er varme og luftfuktighet åpenbart ganske viktig, så jeg må kanskje ned til rimelige nivåer før jeg kan legge likevel? Hadde vi lagt fliser, hadde vi startet etter 2-3 dager, men jeg vil ikke legge en relativt tett underlagsfoam direkte på avrettingen hvis det fortsatt ikke har tørket ordentlig.

Tenker jeg helt feil?

J
O JonathanFlod skrev:
Hei!

Har nylig flytsparklet hele stuen og tenkte å legge parkett når det har tørket tilstrekkelig. Det er fortsatt ganske fuktig innendørs men avfukteren står og kjører og jeg håper å få ned fuktigheten ganske snart.

Hvor snart tror dere jeg kan legge parkett?
Med tanke på at parkett skal ligge 24-48 timer og akklimatisere seg før man legger det så er varme og luftfuktighet åpenbart ganske viktig, så jeg må kanskje ned i rimelige nivåer før jeg kan legge likevel? Hadde vi lagt fliser hadde vi kjørt i gang etter 2-3 dager, men jeg vil ikke legge en relativt tett underlagsfoam direkte på sparkelen om det fortsatt ikke har tørket ordentlig.

Tenker jeg helt i gal retning?
Håper at du ikke har lagt parketten inne i det fuktige klimaet for akklimatisering?
Hver produsent av flytsparkel har forskjellige tider for tørking, det står i deres produktblad, utgå fra det og vent en dag ekstra.
Ikke glem å legge 0.2mm aldringsbestandig plast direkte på sparkelen og deretter foam og parkett.

Neida, det ligger ikke i fukten.
Det føles ganske fuktig i rommet, men er ikke overdrevent fuktig når jeg ser på det. Jeg satte inn en hygrometer og den er nede på ~55% nå. Så det går nok ganske fort likevel. Vi flytesparklet for 48 timer siden.

Trengs den aldersbestandige plasten selv om det er et mellombjelkelag?

Jeg fant svar på spørsmålet i instruksjonen, beklager at jeg ikke leste den først.

Instruksjoner for bruk av fuktsperre/folie på betong- og bjelkelagsgulv.

Takk for input!

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
J
O JonathanFlod skrev:
Neida, det ligger ikke i fukten.
Det føles ganske fuktig i rommet, men er ikke overdrevent fuktig når jeg ser på det. Satte inn en hygrometer, og den er nede på ~55% nå. Så det går nok ganske fort likevel. Vi flytsparklet for 48 timer siden.

Trengs den aldersbestandige plasten, selv om det er et mellomgulv?
Ja, man pleier å ha den alltid når man har betong eller lignende under, ganske billig forsikring for at parketten ikke blir skadet av fukt hvis du spør meg..

J
Ellers finnes det en godkjent mellomlegg med begge funksjonene:

• Rull med gulvunderlag Kährs Tuplex 33 m², sett fra siden med etikett som viser detaljer om produktet.
  • Liker
OmpaOmpaa
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.