Hei.
Legger kanskje dette spørsmålet i feil forumdel, men visste ikke helt hvor det passet inn...
Holder på å helrenovere overetasjen på huset mitt, som er bygget mellom 1923 og 1927.
Akkurat nå forbereder jeg å bytte ut de gamle bjelkene til balkongen da de er avskåret rett utenfor veggen.
Under gulvbordene ligger det et ca. 7-8 cm tykt lag med tørket leire oppå vokset papir. Under papiret er det bord og under dem et 10 tomt rom.
Har hørt at det er for å jevne ut slik at fuktighetsnivået skal bli jevnt i huset. Også at det skulle isolere.
Noen som vet???
Var likt i kjøkkenet da jeg renoverte det opp for to år siden og der lå leiren direkte på et betonghvelv (kjellertaket).
Kan man bare fjerne det?
Tenker sterkt på å rense bort all leire og deretter legge 15-20 cm glassull mot lyd.
Kommer til å legge vannbåren gulvvarme i hele overetasjen.
hei,
har det samme i mitt hus med en blanding av leire og halm (+litt av alt som de ville bli kvitt når de la gulvene)...
Har delvis lagt nye gulv. Tok bare bort det som var nødvendig for å kunne legge nytt gulv. Fylte på med steinull.
Funksjonen er dels som du sier fuktighetsregulerende. En annen egenskap er at det demper lyd (mye høyere masse enn isolasjon).
Det er veldig skittent å ta bort det=)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.