Har hatt takpanel (Gapro 12x95) lagret utendørs i flere år og nå er det på tide å spikre den opp. Alt er rett og fint og ligger for det meste i sin plastforpakning.
Nå har jeg løftet panelet inn i garasjen hvor det er litt varmere enn ute, men jeg har fortsatt en RF på 45 % i garasjen.
Spørsmålet er, hvor lenge trenger dette å tørke innendørs? Skal jeg ta det lenger inn i huset hvor det er varmere og antagelig litt tørrere?
Panelet skal males hvitt før det spikres opp.
Har en følelse av at jeg blir sittende med 40 kvm propeller om jeg gjør feil....
Nå har jeg løftet panelet inn i garasjen hvor det er litt varmere enn ute, men jeg har fortsatt en RF på 45 % i garasjen.
Spørsmålet er, hvor lenge trenger dette å tørke innendørs? Skal jeg ta det lenger inn i huset hvor det er varmere og antagelig litt tørrere?
Panelet skal males hvitt før det spikres opp.
Har en følelse av at jeg blir sittende med 40 kvm propeller om jeg gjør feil....
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg tror at det beste er å spikre opp panelet så raskt som mulig.
Når den er oppspikret holdes den jo rett,
og kan ikke vri seg/bule like mye mens den tørker,
som om den ligger løs.
Når den er oppspikret holdes den jo rett,
og kan ikke vri seg/bule like mye mens den tørker,
som om den ligger løs.
Det er vel ikke bare det at den bøyer seg, panelet vil også krympe og etterlate sprekker hvis det ikke er tørt når det settes opp.
Har du plass innendørs så ta inn buntene, bort med plasten og stram sammen med spennbånd slik at alt er fiksert mens det tørker. Helst med lekter mellom lagene, ellers vil det ta evigheter.
Ellers er det nok bare å ta inn en bunt om gangen, male og sette opp så raskt som mulig, altså så snart malingen har tørket. Krympingen kommer du imidlertid ikke unna på den måten.
Må jeg ha trevirke liggende inne i varmen mer enn noen dager pleier jeg å prøve å sørge for at luften kommer til på begge sider slik at det tørker jevnt, alternativt snu på bordene hver dag. Det er ingen garanti mot propeller og bananer, men det hjelper.
Har du plass innendørs så ta inn buntene, bort med plasten og stram sammen med spennbånd slik at alt er fiksert mens det tørker. Helst med lekter mellom lagene, ellers vil det ta evigheter.
Ellers er det nok bare å ta inn en bunt om gangen, male og sette opp så raskt som mulig, altså så snart malingen har tørket. Krympingen kommer du imidlertid ikke unna på den måten.
Må jeg ha trevirke liggende inne i varmen mer enn noen dager pleier jeg å prøve å sørge for at luften kommer til på begge sider slik at det tørker jevnt, alternativt snu på bordene hver dag. Det er ingen garanti mot propeller og bananer, men det hjelper.
Skal måle litt på bordene når de har ligget inne noen dager, holder de noenlunde riktig mål kanskje ikke krympingen er noe problem og da tror jeg det er riktig å male og spikre raskt som fy. Om de har en ordentlig overmål så går det antagelig ikke å få bordene på plass uten at det blir gliper når det tørker.
Klikk her for å svare