S
At karmen går opp mot hammarbandet er kanskje ikke rart, men karmen er nok festet i en regel bak som er bærende oppover, at selve karmen alene skulle være bærende er nok å ta i.

H
S skutten11 skrev:
At karmen går opp mot bjelken er kanskje ikke rart, men karmen er nok festet i en regel bak
som er bærende oppover, at selve karmen alene skulle være bærende er nok å ta i
nei karmen i seg selv er bærende.
det er ikke rart

I
S skutten11 skrev:
Det med skremmende er opp til deg og at ikke vite, det med googling er nok ikke vann verdt, klart at du setter bærende karmer siden du er så sikker, det avveksles over en karm, men det kanskje du ikke gjør, i forbindelse med dører ved siden av hverandre så settes det opp en regel for å avlaste eller vinduer som er store, men selve karmen på døren eller vinduets karm er ikke bærende
Tror ikke engang på den gamle gode tiden som det sies at karmer var bærende, derimot kunne veggen skeve til seg så døren ikke passet i hullet riktig
kanskje tips som hul bruker seg av. google frem svar

H
I irihenke skrev:
kanskje tips som hul bruker seg av. google frem svar
skulle jeg google mitt svar?

I
S skutten11 skrev:
At karmen går opp mot hammarbandet er kanskje ikke rart, men karmen er nok festet i en regel bak som er bærende oppover, at selve karmen alene skulle være bærende er nok å ta i
finnes et varianter der karmar går forbi og er an. og kan sees som bærende.
dog er det mer vanlig at de er bærende i yttervegger. der finnes også vindu som er bærende.
i kjeller kan karmar være lange for å få et feste høyt da de var forberedt på at virket kommer til å råtne.

H
I irihenke skrev:
finnes et varianter der karmer går forbi og er an. og kan sees som bærende.
dog er det mer vanlig med at de er bærende i yttervegger. der finnes også vinduer som er bærende.
i kjellere kan karmer være lange for å få et feste høyt da de var forberedt på at virket vil råtne
japp, akkurat ofte pleier det å være dørkarmer og vinduer ved siden av hverandre bærande.

• Liker
Schäfer
  • Laddar…
I
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har bare 1,82 i takhøyde på enkelte steder i kjelleren og i dørkarmene er det enda lavere og det hender at jeg slår hodet.

Våger jeg å fjerne dørkarmene, har aldri noen dør der, eller kan karmen i seg selv være bærende?

Slik ser det ut:

[bilde]
sikkert er karmen både i pusset og i støpt :rolleyes:

Takk alle for svarene. Jeg skal undersøke i morgen om den øvre karmdelen er inmurt i teglveggene på sidene eller om karmen lever sitt eget liv. Om den lever sitt eget liv, noe jeg håper på, så burde det bli enklere å utbedre inngrepet etter man har fjernet den. Vil gjerne bli kvitt karmen, dels for å unngå å slå hodet, men også fordi treet er et organisk materiale som absorberer fukt.

• Liker
irihenke
  • Laddar…
Min bedre halvdel synes jeg tar på meg for mye arbeid, at det er unødvendig å ta ned karmene. Men hun er på den andre siden 7 cm kortere enn meg så hun forstår ikke helt problemet mitt siden hun aldri selv har slått hodet i kjelleren. :cry: Fortsettelse følger..

I
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Min bedre halvdel synes at jeg tar på meg for mye arbeid, at det er unødvendig å ta ned karmene. Men hun er på den annen side 7 cm kortere enn meg så hun forstår ikke helt problemet mitt siden hun aldri selv har slått hodet i kjelleren. :cry: Fortsettelse følger..
du er jo mer i rommet enn er i dørhullet :p

Når vi forsøkte å banke bort den grå karmen så oppdaget vi at karmen er sammenfestet med noen trestykker som er skyvet inn mellom mursteinene. Spikerhullene i karmen synes ikke, de virker å være skikkelig overmalt. Har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal gå videre. Enten så fjerner jeg både karmen og trestykkene, siden jeg vil ha så lite organisk materiale i kjelleren som mulig, men da må jeg fylle hullene med litt mørtel.
Eller så forsøker jeg bare å fjerne karmen, og lar trestykkene sitte igjen.
Eller så lar jeg både trestykker og karm sitte igjen. Akkurat nå føles det som vi har viktigere arbeidsoppgaver enn dette.

Vi har også oppdaget at det finnes en jernbjelke over/ved siden av karmen som bærer opp.

• En murvegg med synlige eksponerte murstein, sprekker og puss, ved siden av en grå, glatt overflate som kan være en del av en dørkarm.
  • Byggekarm malt grå, med synlige trestykker mellom murstein i kjellerrom. Verktøy og byggematerialer sees i bakgrunnen.
Jeg hadde bare pirket bort kileene rundt spikrene og så kuttet dem med tigersagen. Allerede nå er du jo i en situasjon der du må reparere, så da kan du like gjerne gjøre ferdig jobben.
Har aldri sett varianten med en planke bit stukket inn i fugen, men det er bare å plukke bort. Bjelken holder jo oppe veggen.

Slik så mine karmer ut. Ingenting som luktet mer enn kågot annet.

• Råtten dørkarm med omfattende skade og misfarging, delvis avkappet, på en byggeplass med verktøy og materialer i bakgrunnen.
  • Gammelt, skadet treverk fra dørkarm med synlig råte og misfarging mot en hvit bakgrunn.
Spikskallene kan være avklippet og karmen ble montert mens veggen ble bygd opp.

Vår dørkarm som satt i ytterveggen mellom kjelleren og garasjen satt på en slik måte, det var små innstøpte trebiter i veggen som dørkarmen var spikret inn i med dobbeltspisset spiker.

Jeg hadde i dette tilfellet fjernet all puss som sitter rett inntil karmen. Deretter saget av spikrene som går mellom karm og vegg. Deretter saget av karmen, ett/to steder på hver side. Plukket bort karmen.

Når dørkarmen er borte, går det å bore bort treverket i veggen.

• Liker
Per Eskilsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.