Vi har bare 1,82 i takhøyde på enkelte steder i kjelleren og i dørkarmene er det enda lavere, og det hender at jeg slår hodet mitt.

Våger jeg å fjerne dørkarmene, har aldri noen dør der, eller kan karmen i seg selv være bærende?

Slik ser det ut:

Kjeller med lav takhøyde, en grå døråpning uten dør, synlig ventilasjon og et lite vindu i bakgrunnen. Veggene har flekker og ujevnheter.

S
En karm er ikke bærende

H
S skutten11 skrev:
En karm er ikke bærende
kan den visst være

S
H hul skrev:
kan den visst være
Med murede vegger ?

• Liker
irihenke
  • Laddar…
Vi kan si det sånn, den der karmen er ikke bærende. Den saken er sikker.

• Liker
skutten11
  • Laddar…
H
S skutten11 skrev:
Med murade väggar ?
nei, men det var ikke det du sa.

du sa at en karm ikke er bærende og det er feil informasjon.
karmer kan være bærende

S
Du må si noe om at det er feil. Er det feil info, så får du fortelle om hvor og hvem som setter karmer som er bærende. Har aldri møtt på en karm som er bærende i løpet av de årene som jeg har vært i byggebransjen, de skal være løse som det sies, en setning og døra sitter fast eller går ikke å lukke. Finnes ingen snekker som setter bærende karmer ved montering, normalt settes karmene etter at vegg eller veggblokk er på plass. Det er kun i sidene karmen festes med fritt spill på toppen over overstykket.

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
H
haha du trenger ikke å forklare hvordan man monterer en karm.

men å ikke vite at det finnes bærende karmer er litt skremmende om man har vært i byggebransjen lenge.

prøv å google så får du se

Jeg har heller ikke opplevd at en dørkarm er bærende, derimot kan en dørkarm være en del av en ikke-bærende vegg.

Alle våre innedørkarmer på markplan (syv stykker) er(/var) en del av innerveggene.

Våre dørkarmer i kjelleren ble montert samtidig som veggene ble murt. Karmene sitter fast med noen spiker slått i sidestykkene fra veggsiden, man ser ikke en eneste spiker før man fjerner dørlistene.

K
I farmors foreldrehjem hadde de dørkarmer som bjelker i bunnbjelkelaget på en utbygging. Der kan man snakke om bærende karmer...

Har vanskelig for å tro at det skulle finnes noen byggmester som bevisst lar noe bæres av en karm. Men sier man ikke at alle vegger blir bærende med tiden? Det gjelder kanskje karmer som den ovenfor også...

H
Demmpa Demmpa skrev:
Jeg har heller ikke opplevd at en dørkarm er bærende, derimot kan en dørkarm være en del av en ikke-bærende vegg.

Alle våre innerdørskarmer på markplan (syv stykker) er(/var) en del av innerveggene.

Våre dørkarmer i kjelleren ble montert samtidig som veggene mures. Karmene sitter fast med noen spikre slått inn i sidestykkene fra veggsiden, vises ikke en eneste spiker før man fjerner dørkarmene.
da skal jeg lære dere noe nytt
i en bærende karm så fortsetter sidestykkene opp til hammarbandet.
var vanlig eller kanskje ikke vanlig men forekom ofte i villaer

S
H hul skrev:
haha du trenger ikke forklare hvordan man monterer en karm.

men å ikke vite at det finnes bærende karmer er litt skremmende hvis du har vært i byggebransjen lenge.

prøv å google så får du se
Det med skremmende er opp til deg og å ikke vite, det med googling er nok ikke vann verdt,
klart at du setter bærende karmer ettersom du er så sikker, det avveksles over en karm, men det gjør du kanskje ikke, i forbindelse med dører ved siden av hverandre så settes det en regel opp for å avlaste eller vinduer som er store, men selve karmen på døren eller vinduets karm er ikke bærende
Tror ikke engang på den gode gamle tiden som det sies at karmer var bærende, derimot kunne veggen skjeve til seg slik at døren ikke passet i hullet ordentlig

Du mener sånn?
Et innvendig vindu med ribbet glasspanel over en dør, rammet inn av mørkt og lyst treverk.

H
S skutten11 skrev:
Det med skremmende er opp til deg og å ikke vite, det med googling er nok ikke vann verdt,
klart at du setter bærende karmer siden du er så sikker, det avveksles over en karm, men det kanskje du ikke gjør, i forbindelse med dører ved siden av hverandre så settes det en regel opp for å avlaste eller vinduer som er store, men selve karmen på døra eller vinduets karm er ikke bærende.
Tror ikke engang på den gamle gode tiden som det sies at karmer var bærende, derimot kunne veggen skjeve til seg så døren ikke passet i hullet riktig.
for guds skyld, jeg vet hvordan en vanlig karm monteres.

men de finnes bærende karmer, ikke noe uvanlig. googla så får du se

H
Demmpa Demmpa skrev:
Du mener sånn her?
[bilde]
Ja, akkurat, så fortsetter karmen mot hammarbandet,
nå ser dog ikke denne varianten ut til å være bærende men prinsippet er ifølge bildet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.