Jeg holder på å totalrenovere et hus og har nettopp reist opp et rom med 45x45 stendere utenpå tømmeret. Spørsmålet er nå hvordan jeg skal plate opp dette.

Tanken er å sette OSB og deretter gips, men hensikten med OSB-en er vel kun hvis jeg skal montere ting? Jeg har jo tømmer 4,5 cm bak gipsplaten, så jeg bør jo kunne skru opp hva jeg vil uansett... eller finnes det noen annen hensikt med OSB-en?

Gipset har som ingen bæreevne, så om noen snubler inn i veggen så kan gipset gå i stykker, og jeg antar at gipset kan knekke hvis man ikke har noe bak som tar opp bøyekraften.

Ok.. Da får man snuble skikkelig :) men visst det kan ha la kjøpe. En kortlingar burde la iof stadge opp gipsen skikkelig.

Jeg tror ikke at tømmeret hjelper når du skal henge opp ting siden det er for langt fra gipsen. Det går an å skru i stenderne og det går an å bruke mollyplugg i gipsplatene. Det er mer praktisk å skru opp ting på veggen hvis du har OSB bak gipsen, men det går an å klare seg uten også. Man må ha forskjellige vaner, men jeg har aldri kastet meg inn i veggen så hardt at den har gått i stykker, selv ikke med enkelgips.

Hvorfor stender du ut veggen? Hvis du setter gips direkte på tømmeret så blir rommet større og du får noe ordentlig å skru i.

Du river bare opp gipsen før det sitter hvis du skrur i tømmerveggen bak.

Det er såpass ujevnt at å skru direkte fungerer ikke. Dessuten passer jeg jo på å legge ny strøm, og innfelte bokser krever jo 45mm

Arne999 skrev:
Det er såpass ujevnt at å skru direkte funker ikke. Dessuten passer jeg på å trekke ny elektrisitet og innfelte bokser krever jo 45mm
Jeg mener om du senere skal feste saker i tømmerveggen med hulrom bak gipsen.

Sant.. Det får bli osb setter jo bare disse veggene en gang i livet håper jeg... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.