Hei!
Litt funderinger angående bytte av litt panel. Vi holder på å male om huset og en del av panelet er ganske dårlig. Jeg har på kortsidene av huset vårt en todelt stående kledning, og den øvre delen er dårlig på sine steder og trenger å byttes.
De to delene deles av med dryppblikk. Se bilde for mer info.
Panelet er laget på gammelt vis, dvs. lekter er festet horisontalt på huset og i rommene er det tilleggsisolert og utenpå er det vindtett papir. Deretter er panelet spikret direkte på lektene bak, og stående bord blir da luftspalten.
Nå for tiden setter man jo en lekter etter vindsperren og skyter ut fasaden ytterligere en liten bit, noe jeg vurderer å gjøre nå. Dette fordi jeg skulle ønske å bli kvitt dryppblikkene mellom den øvre og nedre fasaden.
Er dette en dum idé eller vil det se rart ut? Jeg tenker da at jeg lar den øvre panelet stikke ned en bit over den nedre panelen, og på den måten er det jo umulig for vann å trenge seg ned bak den nedre fasaden. Da fyller jo ikke lenger blikkene noen funksjon, tenker jeg?
Kom gjerne med synspunkter!

• Grått trehus med stående panel, to deler skilt av en dropplate, med hvite vinduskarmer og kurver montert på veggen.
Gjøre det!

F fribygg skrev:
Gjør det!
Takk for svar! Antar at du sikter til å feste opp og skyte ut panelet en anelse?
Hva mener du om å hoppe over platene og la den øvre panelen overlappe den nedre et stykke nedover?
(Jeg står her på balkongen for øvrig, man ser bare litt av den nedre panelen under platene her.)

4 40talshuset skrev:
Hva mener du om å hoppe over platene og la det øvre panelet overlappe det nedre et stykke nedover?
Penere enn nåværende løsning, selv streber jeg der det er mulig etter å ha bord like lange som fasaden er høy så jeg slipper skjøter.

F fribygg skrev:
Penere enn nåværende løsning, selv strever jeg jo der det er mulig etter å ha bord like lange som fasaden er høy så jeg slipper skjøter.
Jo jeg er helt enig med deg. Det blir imidlertid mye å bytte ut alt og dessuten vanskelig å bytte ut med hellengde planker, siden huset er nesten 10 meter høyt dessverre.
Men ingenting merkelig byggemessig heller å la overlappen av fasaden overlappe den nedre med den øvre så å si? Hvor langt bør overlappen være omtrent? Holder det med 10 cm eller bør det være lengre?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.