Holder på å rive i veggene for å få regla cc30 på badet for fliser. Kåken bygget 68/69. Det er litt Kajsa Warg over hele bygget har jeg merket jo mer jeg river og bryter. Ikke feil egentlig, men gud for*****t så mye spiker. Snekkeren må ha fått betalt etter hvor mange og hvor grov spiker han dro i.:D Aldri vært med på noe lignende. Lister man bryter løs kan ha 10 spiker - per meter, av og til mer. Og i alle vinkler så det går ikke an å bryte løs uten å sprekke. Jeg tenkte først å også gjenbruke en del list, men det går ikke.

Jeg ser nå at bak plankveggen (bestående av gjenbrukt ramsaget furuplank og grov perlespont) som er ca cc100 så finnes det tjærepapp der vi i dag legger plast, dvs direkte mot varmen. Mitt spørsmål er nå, skal jeg legge på ytterligere dampsperre om jeg tilleggisolerer 10 cm, for tjærepapp er vel ikke helt diffusjonstett på den måten?? Så vites egentlig ikke hvor godt utført det er. Min gjetning er at man har lagt det som ytterligere vindpapp, men som sagt, det er en gjetning. For plast i veggene ble vel først vanligere noen år senere på begynnelsen av 70-tallet.

Noen som kanskje har kommet over dette før? Tjærepapp for tak, i veggen, var noe nytt for meg.

/erber :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.