Jeg har en peis og skorstein fra 40-tallet som har mange skavanker. Det er hull etter spiker fra innervegger som har ligget inntil, skruehull etter et element som har vært skrudd på, sprekker fra setninger. Enkelte er veldig dype, andre overfladiske. Tenkte jeg skulle gjøre noe med det nå.

Skal jeg bruke ildfast mørtel både til innsiden av peisen, og utsiden av skorsteinen? Eller er det forskjellige mørtler som skal brukes?

Tar gjerne imot tips om hvordan jeg skal gjøre det, og hvilke verktøy som er bra. Min erfaring med å mure er begrenset. Har laget et antall høybed i mexi-tegl utendørs.

Store og dype hull, antagelig etter en dørkarm.
Mursteinspeis med skader og sprekker, murverket viser slitasje med hull og sprukne fuger, trenger reparasjon.
Sprekker
Murvegg med røde teglstein og slitt sementmørtel, viser sprekker og slitasje i murverket fra en eldre tid.
Hull der mørtelen har falt bort over tid
Slitt teglvegg fra 1940-tallet med skader som sprekker og hull i mørtelen, potensielt etter spikre eller elementer.
Innsiden av ildstedet, mørtelen mellom det ildfaste teglet har løsnet.
Gammel peis med sotflekker og skader i murverket, inkludert sprukne fuger og manglende murpuss, angivelig fra 1940-tallet.

• Liker
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.