Hei! Jeg kunne gjerne tenke meg noen tips, forslag til hvordan jeg kan renovere vår trapp på en pen måte!:confused: Skal legge til at jeg antagelig kommer til å ha hvit perlespont på veggen fra topp til bunn... Og rekkverket skal byttes ut til rette, flate i stedet for runde dreide...

Legger ved noen bilder så dere kan se trappens utseende + form!;)

En tretrinns innendørs trapp i tre med naturlige merker, omringet av hvit panelvegg, vises ovenfra.

Trepoengtrapp av tre, med slitte trinn, mot en vegg med hvit panel. Trappen står i en renoveringskontekst der rekkverket skal oppdateres.

Tretrapp med ubehandlet tre og hvite panelvegger. Barnegrind installert ved bunnen av trappen, med dør til venstre.

Slitte treboktrapper med ujevn overflate, klare for renovering. Veggene planlegges med hvit perlestaff, og rundstokkene skal erstattes av rette, flate rekkverk.

Slitt tretrapp med tydelig treverkstruktur, som trenger renovering. Trappen har en enkel design med en umalt, naturlig finish.

Trapp med hvite panelvegger og utskiftet rekkverk under renovering, noen deler av veggen har gammel tapet.

Når er huset bygget og ønsker å etterstrebe et tidstypisk utseende?

Som jeg ser det har du tre alternativer uansett. Det ene er å gå løs med slipemaskinen og få overflaten noenlunde jevn. Deretter en lys gulvfarge i trappen. Bruker du perlespont, fungerer det fint med patina i trappen, så du trenger ikke å sparkles for å få det helt jevnt. En variant av dette er å bruke olje hvis du klarer å fjerne det meste av malingen. Et tredje alternativ er å gjøre som nevnt ovenfor, men sette for eksempel en treoverflate med trappeneser på hvert trinn. Personlig synes jeg en våtmalt eller oljet trapp er finest i kombinasjon med perlespont.

// Mats

Det finnes ikke noen tegninger av huset, men vi tipper at det kan være omtrent 100 år gammelt. Renoverer samtlige rom der oppe, som du kan se på det nederste bildet så legger jeg inn hvitoljet dalafloda gulv der oppe...

Hvis jeg bruker en hvit farge på trappen som du sier, hvordan blir det da å gå på? Jeg mener, blir det glatt og er det lett å holde rent?

Du skriver om å sette for eksempel en treflate med trappesenoser. Kan man ta vanlig parkett i for eksempel eik og kutte til og lime på da? Hvordan lager man pene trappesenoser, som du ser er det litt slitt ved snosene... Skal snosene være i samme materiale eller bør man satse på å kutte ut noe og male akkurat snosen hvit synes du i så fall?

Du kan leie en lakk- og trefres, type Metobo LF724S, og kjøre over trappen. Det har jeg selv gjort med veldig bra resultat. Du kan stille frese-dybden mellom 0 - 0,3 mm. Overflaten blir treren. Deretter er det bare å behandle etter smak og behag. Det bør poengteres at du freser både aksialt og radiært.

Hvite vagnstykker samt lys eller mørkbeis trinnene.
Slip in til frisk og en bra lakk.

• Liker
Katkar
  • Laddar…
Har dere barn, kjæledyr eller noe annet så mal for all del ikke trappen hvit! Brorens kone fikk gjennom sitt mas om en hvitmalt trapp og nå sverger hun over den hver dag da absolutt alt synes og det blir mye rusk, bøss, hårstrå og annet med tre barn og to katter. :D

Coffsson skrev:
Det finnes ikke noen tegninger av huset, men vi tipper på at det kan være ca 100 år gammelt. Renoverer samtlige rom der oppe, som du kan se på nederste bildet setter jeg inn hvitoljet dalafloda gulv der oppe...

Om jeg bruker en hvit farge på trappen som du sier, hvordan vil det da bli å gå på? Jeg mener, blir det glatt og er det lett å holde rent?

Du skriver om å sette for eksempel en treflate med trappeneser. Kan man ta vanlig parkett i for eksempel eik og skjære ut og lime på da? Hvordan lager man pene trappeneser, som du ser er det litt slitt ved nesene... Skal nesene gå i samme materiale eller skal man satse på å skjære ut noe og male bare nesen hvit synes du i så fall?
Har selv ingen problemer med malte trapper, men selvfølgelig kan de oppfattes som glatte. Vil man redusere glatten kan man ha sand eller tilsvarende i malingen, men det vil vise som små prikker. Gulvmaling er ganske lett å holde rent, men det er selvsagt et spørsmål om hvor godt den malingen man velger skjuler smuss og hvor mye man drar inn selv.

Når det gjelder å sette nye trinn finnes det jo 3-4 selskaper som selger renoveringssett i form av trinn med både med og uten trappenese. Koster noen hundre per trinn, men ofte er det massivt tre som med tiden gir et pent inntrykk. Så kan du selvfølgelig også bruke parkett og trappeneser. Kährs har blant annet trappeneser som klikkes sammen med deres 15mm gulv. Mange sier de er veldig dyre, men den prisopplysningen jeg fikk selv var 340kr for 2400mm trappnese, noe jeg syntes ikke var altfor ekstremt. Gjelder å ha flaks med bredden bare på trappen så man ikke får halvparten til spill.

// Mats

Vi holder på å renovere trappen vår, den er bygget -86. Nålfiltsmatte, åpen i fram- og bakkant. Vi sliper akkurat nå bort lakken fra furutreet og skal sprøytemale den hvit, deretter legge 14 mm eikeparkett på hvert trinn. Skrudd nedenfra, aluminiumslist i fram- og bakkant samt mykfug på sidene. Vil la nålfiltsmatten være igjen og bruke den, sammen med underlagsfoam, som lyddemping.

Lykke til!

Høres fint ut du får gjerne legge opp et bilde når du har fått det klart så jeg kan se sluttresultatet :) Hvor kjøper dere alu-listerna?

Coffsson skrev:
Høres fint ut du kan gjerne legge ut et bilde når du har fått det klart så jeg kan se sluttresultatet :) Hvor kjøper dere alu-listene?
Jaa, bra spørsmål, har for tiden kjøpt lister litt her og der, Beijer, Bauhaus, Hornbach mm.
Grunnen til det er at det finnes så mange forskjellige typer, så akkurat nå prøver vi oss frem.
Bilde kommer på sluttresultatet. Er akkurat nå inne på siste slipingen, så skal det males.
Men da kommer den neste utfordringen, overtale min kjære hustru om at vi virkelig trenger en malingssprøyte (Bosch).... :D

Hei,
Mal alt hvitt unntatt trinnene som du oljer eller såper i stedet så blir de ikke glatte.. Og, ingen aluminiumlister!!!! det er kjempefult!!!
Spesielt på en sånn fin gammel trapp... Jeg hadde dessuten personlig foretrukket gammeldagse runde fine håndløpere i stedet for de heslige flate brede... Det er jo et gammelt hus la det synes!
Jeg hadde gitt min høyre arm for en sånn fin trapp som du har (nesten)

• Liker
mugatu
  • Laddar…
Har et par kompiser der den gamle nöttede trappen delvis avgjorde deres huskjøp.. Det er utrolig sjarmerende med en gammel trapp der trinnene er formet av føttene som har trampet opp og ned i trappen i hundre år!!
ikke fjern det! spesielt ikke med moderne parkett.
Smaken er jo kjent som baken men jeg synes det er nærmest som helligbrøde.

Totte_S
Jeg er enig med njitnjau, ta det rolig med trappen. Trappenesen er jo profilert og ment å synes. Det har jo åpenbart vært en gåmatte der tidligere, hvorfor ikke bruke det? Hvitmalt trapp med gåmatte er jo både tradisjonelt og sklisikkert.

J
Synes trappen er utrolig vakker som den er.

Jeg hadde enten lutet den og deretter såpet den, eller rett og slett bare linoljet den.

• Liker
Tuvsippa
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.