Hei
Jeg skal renovere mitt kjøkken i min leilighet som er fra 1903.
Det er et gammelt strietak der, og under det er det et såkalt kloasongtak. Altså kalkpuss på en matte av siv som er bundet sammen med ståltråd, og under det er det tre.
Mitt spørsmål er nå om jeg skal begi meg ut på å forsøke å fikse taket, eller om jeg tror det er enklest å legge lekter og sette gips på det. Det finnes dessverre ingen stukatur, så bortsett fra noen cm takhøyde taper jeg ingenting. Strietaket var 16 cm ned og så lenge jeg får litt mer takhøyde er jeg fornøyd.
Jeg vil senke taket så lite som mulig. Har ingen planer om å ha spotter i det.
Hvordan ville det gå til å få et tak helt horisontalt, sette en rotasjonslaser og markere?
Tror dere at man kan skru seg gjennom takpussen (kommer sikkert til å falle ned litt løs puss) og så feste lektene i trebjelkene ovenfor?
Kan jeg bruke 28x70 lekter?
Noen som har tips om hvordan jeg kan tette igjen hullet som virker å være en gammel ventilasjon som ikke brukes lenger, som vises i taket på det ene bildet ved treregel.
Du trenger ikke å lekter men skru gipsen direkte mot pussen. Undertaks bordene sitter normalt tett, så det er mest uflaks om skruen ikke skulle feste seg et sted. Bruk lange gipsskruer, pusse/lime er vanligvis ca 25 mm.
Rotasjonslaser går utmerket, men det går bra med et lengre vater også.
Sett opp rotasjonslaseren så du får linjen ca 15cm fra tenkt takhøyde.
Gjør noen prøvemålinger for å finne laveste punktet, der setter du glespanelen dikt an.
Juster laseren slik at du får et jevnt mål ved laveste punkt f.eks, at linjen havner på 10,0cm under tak + glespanel.
Resten støtter du opp med masonitt (som også er lett å spjære om du skal støtte opp mindre enn 3mm) eller trekiler om det trengs.
Glespanel cc30 cm med maks cc120cm mellom festepunktene.
Metoden oven har jeg brukt selv, og det gikk veldig fort å få et helt vågrett tak i alle ledd.
Men noen synes nok det er overdrevent nøye, men det går fortere slik enn å skynde seg rundt med trappestige og vater.
13mm gips, forsøk å få tak i takgips da de er forsenket rundt om, gjør sparkling mye lettere (om du skal ha helt glatt tak).
Eller gipsplank om du ikke vil sparkle i det hele tatt, da får du synlige skjøter/V-spor.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.