Hei!

Jeg sammen med min familie bygger et nytt hus, og har nå kommet til plating av andre etasje! Jeg tenkte å plate ytterveggen med OSB hele veien, før jeg reiser innervegger.

Vi vil ikke sette foring rundt vinduene på innsiden av huset, men ønsker at gipsen skal fortsette inn i vindussmygen.

I mangel på et bedre bilde så legger jeg ved en der man ser hvordan det ser ut akkurat nå. Liggende lekter er 28x70. Min fundering er hva jeg bør avstandsstykke med, og hvordan jeg gjør med OSB-platen mot selve smygen. Jeg tenker at jeg vil gå frem med OSB, slik at jeg havner i flukt med avstandslisten i vindussmygen, så jeg deretter kan gipse vegger + smyger. Som vindusbenk, vurderer jeg å bruke noe annet enn gips, kanskje mdf, kanskje la dem støpes i betong, uklart ennå!

For eksempel, kan jeg avstandsstykke med 15 mm kryssfinerremser i smygen og deretter la OSB gå forbi lekten, men så flukte med kryssfineret, altså, 15 mm inn i vinduet rundt om?

Innså nå når jeg prøver å forklare, at min beskrivelse av problemet muligens er mangelfull, men jeg håper noen kan forstå hvordan jeg mener! :)

• Under bygging av et hus med synlige trelekter og isolasjon på veggene, vindu uten fôr, og en skruetrekker på vinduskarmen.
Du kan sala med plyfa om du vil men du kan like gjerne ta to lag med gips direkte på reglen. Test først med det du bestemmer deg for så det blir bra med karmen på vinduet så det ikke blir for mye/lite igjen av den.

Ja, det høres jo ut som et fornuftig alternativ, men tenker at det er lettere/går raskere, med plyfa som remses i riktig bredde (smygens dybde + 28 mm) med senksagen? Samtidig, så burde det funke bra å sette gips, og la den gå ut noen cm ekstra, og deretter trykke en OSB mot glesen og gipset, for så å skjære gipset i riktig dybde. Så gjenta med neste lag gips.

Takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.