Når vi skulle et firma epoxy-belegge vår betongtrapp så ble den dømt til skroten. Betongen har gjennom frostsprenging med årene smuldret opp og var ifølge dem uten redning. Se bildene. I hodet mitt kan det ikke være helt umulig å fikse dette selv, samtidig som det virker gøy å støpe... :)

Jeg ønsker nå noen tips fra dere. Noen som kan dele en arbeidsbeskrivelse?

Noen spørsmål er:

- Er trappen virkelig uten all redning?

- Kan man spare visse deler (f.eks. nederste trinn) og støpe om resten.

Som man kan se på bildene så er trappen ganske sprø på undersiden, armeringsjernene er synlige. Likevel synes jeg nederste trinn/plattform ser frisk ut. Når alt er klart skal hele rasket belegges med epoxy for å bli helt tett. Vil slippe frostsprengninger i fremtiden... :S

Om nå alt må bort er min tanke å først lage en form basert på den eksisterende trappen, banke bort alt unntatt nederste trinnet og så støpe en ny. Trappen skal være frittbærende og se ut akkurat som den gjør i dag.

Jeg vil ha en del spørsmål om dette, men vil ikke gjøre første innlegget altfor tunglest, så jeg tror jeg nøyer meg med denne infoen.

Tar takknemlig imot alle kommentarer/synspunkter og ikke minst litt sårt trengte heiarop!! :)

Takk på forhånd!

/Knicklas
 
  • Betongtrapp med synlige skader og sprekker, omgitt av planter og utemøbler. En ødelagt kant på trappen kan sees, og en spade står ved siden av.
  • Undersiden av en betongtrapp med synlige skader og armeringsjern stikkende ut, viser tegn på frostsprengning og nedbrytning.
  • Forvitret betongtrapp med skader og eksponert armeringsjern, omgitt av blomsterpotter og treterrasse, vises foran et hus med stoler.
  • Betongtrappens undersida er skadet med synlige armeringsjern. Trappen er delvis kollapset, omgitt av treplatting og en nærliggende parkeringsplass.
Ingen som har noen tips angående dette?
 
Hei.

Du har jo et tredekk i nærheten! Hvorfor ikke lage en trapp i tre?
Penere og enklere.
 
Nja, tre er utelukket av flere grunner:

- Ikke tillatt da huset er vernet. Det innebærer at alle tiltak på huset skal utføres som om året var 1936. Må være smijernsgjerder f.eks...

- Passer ikke med husets utseende ifølge oss.

- Ønsker noe mer vedlikeholdsfritt.
 
Om den kan reddes vet jeg ikke. Men hvis du støper en ny, bør du bestille frostherdig betong. Fortell også ved bestillingen at det er en trappestøping, da blander de inn et slags tilsetningsstoff som gjør betongen mer tyktflytende. Ellers risikerer man at den renner ut ved det nederste trinnet når man fyller på høyere opp i formen.

Jeg vil også foreslå at du ordner med en form for rekkverk.
 
Rekkverket ligger klart for montering - sandblåst og nylakkert - rundt hjørnet. På bildene kan man se stubbene fra 4-kantsjernene stikke opp på 4 steder. Målet er å gjenbruke rekkverket slik at trappen blir identisk.
 
Bile bort all btg, men la armeringen være igjen.
Kompletter armeringen/erstatte den som er skadet.
Bygg form rundt og støp.
Det kan være enklere å blande btg selv (sekkbtg) og støpe i etapper, trinnvis.
Hvis man venter noen timer mellom, blir det lettere å forhindre at btgen renner feil vei.
 
Ja, jeg har nok vurdert å blande betongen selv, da går det jo av forståelige grunner ikke så raskt, og betongen rekker å sette seg litt etter hvert. Skal man vibrere noe, eller holder det å hakke/fordele med en spade og banke på formen med en hammer?
Armeringen ser imidlertid ikke ut til å være mye å regne med, men det ser man jo bedre når man borer.
 
Du bør ha en vibrator.
En trapp har en utsatt beliggenhet.

Tenk også på om du vil satse på å kjøpe noen tilsetning for å øke frostbestandigheten.

Armer gjerne litt mer enn det var tidligere.
 
Trappen skal frostsikres ved å belegge den med en slags epoxy. Den vil dermed bli helt tett på oversiden.

Vibratoren bør vel brukes sparsomt, ikke sant? Den øker vel trykket på formen ganske mye? Når det gjelder struktur på overflaten, tror jeg ikke det er viktig, siden det uansett skal belegges.

Ja, nettopp, hvis jeg dobler eksisterende armering vil jeg nok være i mål. For øyeblikket er det for eksempel NULL armering i trinnene.
 
Det der ligner litt på det vi holder på med akkurat nå.
Vi hadde håpet å kunne finne håndverkere som kan dette, men de ser ut til å være sjeldne så nå har vi startet selv i stedet.
Vi hadde mye nytte av filmen Trappa på denne siden:
http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx

Og så denne her:
http://www.weber.se/media/22/pdf/gds/gjuta.pdf

Vi er ikke ferdige ennå, men har kommet ganske langt med formene våre. Vi skal ha to trapper, men som ligger på bakken. Vi valgte å bygge formene av forskalingsfiner i stedet for planker som de gjør i filmen.

Vi har også tenkt å bruke kantene på trappene våre som fundament til murer, så for oss gjør et par skruehoder eller andre ujevnheter ikke så mye, for det kommer til å mures over og graves ned etter at vi har murt.

Men hvis du tror det blir stygt med skruehodene, så vil jeg anbefale at du sparkler over dem med f.eks Plastic Padding og deretter har litt treolje på før du støper. Jeg tror du antagelig like gjerne kan la være å bry deg om dem og fjerne eventuelle små kryss når betongen har stivnet også. Tenk også på å ha en plan for hvordan du skal få fra hverandre formen etter at du har støpt.

Vi har også underveis lært at hvis man tar betongen fra bil, så kan de blande i litt luft som på en eller annen måte gjør den frostbestandig. Det kan man ikke oppnå selv med blandemaskin. Vi hadde også først tenkt å blande selv nettopp fordi det ikke skal gå så fort, men da vi støpte vår plate sa han som leverte den betongen at man kan bestille "trapp"-betong som da er litt seigere fra bil hvis man vil. Vi trenger omtrent 1,2 m3, så vi har nå bestemt oss for å ta betongen fra bil.

I går najade jeg sammen armeringen ferdig i den ene formen, men har dessverre ingen ferskere bilde på formene enn denne her: 2010-08-10_Trappform_ute.jpg
 
Takk takk for bildet!!! Veldig interessant! Du må gjerne vise ytterligere fremskritt med flere bilder, har vært litt vanskelig å finne gode beskrivelser på nettet...

Nei, betongarbeidere ser det dessverre ut til å være få av. Skal selv begynne i dag med vår trapp.

Det burde ikke være noen vanskeligheter å banke bort korsene med en huggmeisel etterpå.

Nå ble jeg litt fristet til å kjøpe ferdigblandet betong, men det kan nok bli litt vanskelig. Jeg skal jo også støpe nye vangstykker, og de lager man i en åpen form med jordfuktig betong. Altså "tørrere" enn resten av trappen, da blir det vel vanskelig å bestille ferdig betong. Hva betaler dere for trapp-betong fra bil?
 
Jeg vet ikke ennå hva det kommer til å koste, men for plata som var 1,7 m3 måtte vi betale 4 800:- med levering fra bil med 9 m renne. Antakelig blir det dyrere til trappene for da må nok bilen stå litt lengre tid. Jeg tror ikke at selve betongen skiller så mye i pris fra den vi brukte til plata.

Å kjøpe i sekk eller blande selv hadde blitt billigere, men det er jo veldig tungt og tar tid også. Så hvis man verdsetter tiden sin litt, så er det nok ren fortjeneste å ta betongen fra bil hvis det går. Vi tok betongen fra Betongindustri. De var bra, så de kommer til å få levere til trappene også. De virker å være ganske store, så de finnes kanskje i Örebro også.

Ring og sjekk med dem om de kan lage jordfuktig betong også. Det er jo ikke umulig.
 
pinebar, jeg skulle ønske vi kunne ha ansatt deg som konsulent når vi skulle støpe trapper. I vår første trapp blandet mureren på gammelt vis og hadde for mye sand i. I vinter sprakk den. Det var også fordi armeringen rustet. Det er visst viktig å ha rustfri armering, i tillegg til riktig betong.

Jeg ser også at du har bygd veldig solide former, en annen forutsetning for et godt resultat. Ved en støping vi gjorde, ga formene etter fordi entreprenøren hadde valgt for spinkelt materiale.
 
Ferdigblandet betong, frostbestandig og noe tregere i konsistensen koster drøyt 1500:-/m³. Utkjøring koster drøyt 1400:- for en lastebil (uansett mengde altså). Altså totalt 3000:- for betongen utkørt om det nå er nok med 1m³ (har ikke regnet på det ennå).
Om man kjøper grovbetong på sekk ser det ut til å koste ca 60:-/st og gir ca 13 liter. Det blir en m³-pris på ca 4600:- I tillegg skal man da stå og mate i 77 sekker betong i en trommel... Puh...! Klar fordel for å bestille en bil altså. Ulempen er vel at hele momentet går skummelt fort for en nybegynner!?

Problemet som oppstår er jo som sagt hvordan jeg kan få til vangestykkene. En bygg-lærer sa at man har formen åpen over disse, og pusser med seg hellingen opp mens man støper og da bruker jordfuktig betong. Om jeg kjøper ferdig betong trenger jeg nok å sette lokk over disse, men vil jeg da kunne fylle ordentlig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.