Hei

når jeg satte opp panelet, tenkte jeg ikke steget lenger og forsøkte å få dem rettere nederst ved gulvlisten. Veggen går litt i bølger siden det er et eldre hus, men her var det ekstremt.

noen som har tips om hva jeg kan gjøre?
De er spikret i tungen, så de sitter ikke fast for mye. Vurderer å bore hull der gulvlisten vil dekke og sprøyte inn fugeskum for å få det til å ekspandere utover. Men tenker at det kanskje er en risiko for at det trykker ut for mye og blir en bulk i stedet ^^

Veggen med panel som har ujevne kanter ved gulvlisten i et eldre hus. Gulvet har tregulv med svarte linjer, og en hvit gulvlist langs veggen. Bilde av en linjal som måler avstand fra veggpanel til gulvlist i et eldre hus, viser bølgete vegg.

Jeg har ingen gode tips nå i ettertid.
Går det lett å fjerne uten å ødelegge panelet eller malingen?

Er veggen ujevn så er mitt tips å sette liggende lekter/sperre først. Sett dem i høyde med dine spikerrader. Da skal det nok bli helt rett selv om veggen er litt ujevn. :)

B
Jeg hadde plukket ned panelet og rettet opp veggen bak. Det der er for bølgete, og 1.5 cm er for å trylle bort med triks føler jeg spontant. Et par mm er jo ingen problem, men 1.5 cm går bare ikke. Det blir ikke bra.

Gjør du som du tenker er risikoen overhengende for at det blir veldig iøynefallende.

Men det er jo meg, jeg pleier å legge merke til store gliper, eller dårlige vinkler på lister i hjørnene på hotellrom, på jobben med mer. Andre ser kanskje ikke slikt?

Jeg som har satt opp panel og vil virkelig ikke ta den ned da jeg har press fra alle kanter om å få det klart. Det siste i det rommet nå er maling av litt fôr rundt en dør og så få opp alle gulvlister.

Så perfeksjon har jeg lagt bak meg da jeg ellers kommer til å gå i veggen med dette. Vil egentlig bare få en avslutning på denne delen så jeg kan få ta en pause fra alt med renovasjon og slippe stress og press fra forskjellige kanter.

veggen bak er massive vegger og hadde jeg bare ikke stresset med alt så hadde jeg kanskje tenkt et steg lenger og ikke glemt den nedre delen på panelen for å få det rett.

Men forstår at det aller beste hadde vært å ta bort og gjøre om, men det er allerede for mye tid lagt i dette prosjektet og jeg er helt utslitt av renovasjoner siden 2019.

nå ble det kanskje mer info enn nødvendig men det er godt å få skrive av seg også.

• Liker
Denniis
  • Laddar…
Hvis du legger en avstand på kanskje 10 - 11 mm mot panelet lengst, da blir gulvlisten ganske rett i forhold til gulvet. Dra deretter inn gulvlisten øverst med skrue så den følger panelet?

• Liker
FreddeLind
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Om du legger en distans på kanskje 10 - 11 mm mot panelen lengst, da blir gulvlisten ganske rett i forhold til gulvet. Dra deretter inn gulvlisten oppe med skruer så den følger panelen?
gulvlisten vil jeg si er rett i dette stadiet hvis man ser mot gulvet. Men det er 2 partier på veggen på ca 20 cm hver som går mer innover og skaper da en glippe på 0,5-1,2 cm åpning.

Så der veggen går inn ville jeg trenge å få det til å stikke ut.
Ellers vurderer jeg å sage bort en bit av den nedre panelen og så prøve å trykke opp masonit eller smalere biter nedenfra for å prøve å fylle veggen.

Microkatten
Det beste er selvfølgelig å gjøre om, og først rette opp veggen bak før panelmontering.

Et annet alternativ er å "rette opp panelet", dvs. spikre noen treklosser på panelets verste innbuktninger nederst som deretter brukes for å støtte og feste gulvlisten. Fyll sprekkene med fint kalkmørtel, som jo er hvitt. Mal over hvis det trengs. Kalkmørtel er enkelt å håndtere og å fjerne. Leire kan også brukes, men den trenger å males. Det kan til og med være slik at det ser best ut om kalken/leiren er i samme farge som veggen.

For å få de verste sprekkene litt mindre kan jo gulvlisten svakt følge veggens innbuktninger, man må prøve seg litt fram til hva som passer best.

Jeg hadde prøvd noe lignende som Kurtivan. Prøv å skru inn så små skruer som mulig i listen som likevel har kraft til å trekke ut panelet/trekke sammen list/panel. Trolig må du forsenke dem litt for å ikke skade listen. Sitter panelet ganske løst kan det funke. Trolig får listen/panelet en viss buktning, men det blir totalt sett mye penere enn å ha en glipe på 1,5 cm. Tror ikke det blir pent å fuge/fylle så mye...
Det blir også litt pirk med å sparkle/fuge/male over skruene i listen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.