Åpnet opp et gammelt vindu til en passasje til tilbygget.
Et sted gjorde jeg en tankevurpa da gulvene skiller 38mm

Skisset 2 alternativer på kryssfiner (se nedenfor) som dukket opp direkte i hodet. Innspill på disse??? :rofl:

spørsmål 2.
Ettersom passasjen går sammen med veggen blir det selvfølgelig foring på denne siden, men der smygen skal koble til korridoren.
Føles litt feil å sette list der.
Skisset 2 alternativer nedenfor også. Innspill? :thinking:

Gipsen er litt skadet så å gå rett mot med smygen og tette kan bli vanskelig.

En åpnet døråpning med treverk rundt, viser en gang med tregulv som leder til et rom med stort vindu. To alternativer av finer ligger på gulvet.

Bilde av et gulv med en åpnet passasje der treplanker og isolasjon er synlige, samt nivåforskjell mellom to gulvområder.

Hånd holder et stykke kryssfiner opp mot en delvis åpnet vegg som viser isolasjon og rammeverk.

En veggåpning med uferdige kanter og en påsatt treplate av kryssfiner, et eksempel på renovering eller byggemodifikasjon i et hjem.

Plywood plate ligger over ujevn gulvhøyde med gammelt treverk og isolasjon synlig under, brukt som løsning for overgang mellom nivåer.

Bygningspassasje med ujevne gulvnivåer, viser en kryssfinerplate lagt oppå slitte tregulv; gipsveggen er tydelig skadet i hjørnet.

En treplanke ligger på toppen av grøn isolasjon i en renovert passasje med synlige gulvemner og treplater rundt.

Håndtegnet byggeplan på treplate, viser konstruksjon med OSB, gips, MDF og forsterkninger. Markert med forskjellige materialnavn og piler. Skisse av gulvkonstruksjon på trebakgrunn, viser lag av plywood, gulv, spesiallister og elektrisk terskel. Målinger og detaljer er håndskrevet.

Går det ikke an å gipse smygen og sparkle skjøten. Og i stedet for lister sette en hjørnelist i passende dimensjon?

Og angående gulvet så tror jeg personlig at løsning 2 blir penere.

Ser ut til å være et gammelt hus med synlige bjelker.
Jeg hadde nok valgt å knytte til det og brukt massivt tre, beiset/lasert i samme mørke trefarge som de gamle eksisterende synlige trebjelkene.
Lag en vanlig terskel.
Fordelen med massivt tre er at det er enkelt å bearbeide med fresing etc., samt at det på den måten også går an å unngå det meste av lister hvis man ikke vil ha det. Alle overflater av massivt tre kan være synlige. Går fint å frese ut undersidene så det kan gå i overlapp, (opp over en skjøt, og dermed fungere som "dekklist" også).

M Mattias_Eson skrev:
Går det ikke an å gipse smygen og sparkle skjøten. Og i stedet for fôr sette en hjørnelist i passende dimensjon?

Og angående gulvet så tror jeg personlig at løsning 2 blir penere
Tanken fra begynnelsen var å gå videre med gipsen inn i nisjen/åpningen, men nå ser jeg at de 2 sammenbygde huskroppene beveger seg forskjellig på grunn av vær/vind/alder konstruksjon :)
Så derfor tror jeg sparklinga kommer til å sprekke.

løsning 2 får det bli på gulvet

Oldboy Oldboy skrev:
Ser ut til å være et gammelt hus med synlige bjelker.
Jeg hadde nok valgt å knytte an til det og brukt massivt tre, beiset/lasert i samme mørke trefarge som de gamle eksisterende synlige trebjelkene.
Lag en vanlig terskel.
Fordelen med massivt tre er at det er enkelt å bearbeide med fresinger osv., samt at det på den måten også går å unngå det meste av lister om man ikke vil ha det. Alle flater av massivt tre kan være synlige. Går fint å frese ut underdelene så det kan gå overlappende, (opp over en skjøt, og dermed også fungere som "dekklist").
På overetasjen vil jeg helst at åpningen smelter inn så det ikke føles som 2 forskjellige deler av huset.
På underetasjen er åpningen 160cm bred og skal være mer markert, så der ville det vært fint med en fake tømret/tre åpning. bra idé (y)

Men jeg må bygge ut lysningen utenfor gipsen, ellers har ikke gulvsokkelen i korridoren noe å gå imot? Blir merkelig å gå forbi med sokkelen i hullet når der kommer en foring?

"Men jeg får bygge ut smygen utenfor gipsen, ellers har ikke gulvsokkelen i korridoren noe å gå imot? Blir rart å gå forbi med sokkelen i hullet da der kommer en fôring?"
Tenkte at sidestykkene/dørfôret skulle være en bred planke der man freser ut på baksiden slik at den går noen mm inn over korridorens gipsplater. (Tenk kjempestor brystlist stående vertikalt.)
Så igjen på bildene dine og ser at det er samme løsning som din første, med den forskjellen at det er en massiv planke istedenfor mdf...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.