Jeg lurer på om det går an å kjøpe en dings som man fester på stolpen som man låser en port mot. Mitt problem er at porten min med tiden har begynt å slakke (synke ned) og dermed har den vanskelig for å passe i låsskjøyten når man skal lukke porten. Jeg lurer derfor på om det finnes noe å feste der det er rødt på bildet som "leder" porten suksessivt oppover så den kommer rett i posisjon til låsskjøyten som den skal møte når porten er lukket.
Har grinden noe kryssstag fra nedre-høyre-hjørnet opp til øvre-venstre-hjørnet?
Eller stålvaier med vantskrue fra nedre-venstre-hjørnet opp til øvre-høyre-hjørnet?
Det kan også være mulig å ha et støttehjul i venstre hjørne
Vet ikke om det finnes ferdige kiler å kjøpe men det går alltid an å sage ut en kile i f.eks. plast.
et annet spørsmål, det finnes jordankere på biltema med mål 51x51mm. Men når jeg ser på lektere er den som er nærmest i størrelse 45x45mm. Hvilken lekt er den tiltenkte til dette ankeret?
et annet spørsmål, det finnes jordanker på biltema hvor målene er 51x51mm. Men når jeg ser på betydninger er den som er nærmest i størrelse 45x45mm. Hvilken bjelke er den tiltenkte til dette ankeret?
Det burde være en uhøvlet 2"x 2"
2" er ca 50,8mm.
Vet ikke om disse målene selges i dag i det hele tatt eller om man bare selger millimeter tilpasset.
Målene er sikkert et yttermål også. Man fester jo uansett stolpen med fransk treskrue så det er jo ingen større bekymring. Bare lodde inn og skru fast.
Setter du en klack der nede kan det tenkes at porten blir skjev med tiden fordi klacken bremser, og at du blir irritert fordi du må gi den et spark hver gang du skal åpne den. Et støttehjul kan fungere hvis underlaget er jevnt. Sikkert best å fikse diagonalstaget som Demmpa skrev om. Det kan gå med en vaier og vantskrue også mellom hjørnet du har markert og øvre hengselen, men det er ikke pent. Passende stolper til 51x51 anker har jeg også lett etter og er fortsatt interessert i et tips hvis du finner noen. 2"x2" blir 45x45mm høvlet så å selge stolpesko/jordankere som er 51x51mm innv. er jeg enig i er galskap, hvis de ikke tilbyr passende stolper. Er det meningen at stolpen skal ligge kun mot to sider kunne man like gjerne brukt vinkeljern i stedet. Det finnes imidlertid firkantprofil som måler 45x45 innv. som passer i stolpeskoene, men det blir litt overkill.
Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.