Hei,
Jeg har fått besiktigelsesrapporten av et hus jeg vurderer å kjøpe. Mye av det forstår jeg, men andre ting forstår jeg ikke.
Det forekommer misfarginger og fargeslipp på nedre del av pussede vegger. Høye verdier ble indikert på vegger. Fuktkvoten i gipsplate på påforet yttervegg ble målt til 19%.
Gjelder veggkonstruksjon, se rubrikk entreplan generelt.
- Dette høres ille ut i mine ører, er det det? Gjetter at innsiden av veggene som vender ut er foret med gips, og i disse gipsplatene er det fukt?
Under rubrikken "entréplan generelt" står dette:
Ved kontroll av påforet veggkonstruksjon ble fuktverdier målt over kritisk nivå for mikrobiell vekst i påforet yttervegg samt at høye verdier ble indikert på pussede vegger.
For å utrede årsaken til og omfanget av de forhøyede verdiene som ble indikert på yttervegger samt forhøyede verdier på påforet yttervegg
anbefales det at en fordypet undersøkelse utføres.
Huset er trolig fra 1900 eller lignende. Bør jeg lete videre, eller er dette noe som kan fikses ved å rive gipsen og sette opp nytt? Huset har torpargrunn som ikke kunne besiktiges siden den ikke er krypbar.
Takknemlig for deres ekspertise! /Jonas
Jeg har fått besiktigelsesrapporten av et hus jeg vurderer å kjøpe. Mye av det forstår jeg, men andre ting forstår jeg ikke.
Det forekommer misfarginger og fargeslipp på nedre del av pussede vegger. Høye verdier ble indikert på vegger. Fuktkvoten i gipsplate på påforet yttervegg ble målt til 19%.
Gjelder veggkonstruksjon, se rubrikk entreplan generelt.
- Dette høres ille ut i mine ører, er det det? Gjetter at innsiden av veggene som vender ut er foret med gips, og i disse gipsplatene er det fukt?
Under rubrikken "entréplan generelt" står dette:
Ved kontroll av påforet veggkonstruksjon ble fuktverdier målt over kritisk nivå for mikrobiell vekst i påforet yttervegg samt at høye verdier ble indikert på pussede vegger.
For å utrede årsaken til og omfanget av de forhøyede verdiene som ble indikert på yttervegger samt forhøyede verdier på påforet yttervegg
anbefales det at en fordypet undersøkelse utføres.
Huset er trolig fra 1900 eller lignende. Bør jeg lete videre, eller er dette noe som kan fikses ved å rive gipsen og sette opp nytt? Huset har torpargrunn som ikke kunne besiktiges siden den ikke er krypbar.
Takknemlig for deres ekspertise! /Jonas
Hei.
Hvis du har tatt del av denne besiktigelsen. Så har du rett til å kontakte besiktigelsesmenn og spørre hva han tror av undersøkelse som kan trenges gjøres mer. Når det kommer til fukt kan det være verdt å ta en litt dypere titt. Det kan være en slik sak som fuktig miljø i torpargrunden. Dette kan løses enkelt men kan også være kostbart.
Hvis du har tatt del av denne besiktigelsen. Så har du rett til å kontakte besiktigelsesmenn og spørre hva han tror av undersøkelse som kan trenges gjøres mer. Når det kommer til fukt kan det være verdt å ta en litt dypere titt. Det kan være en slik sak som fuktig miljø i torpargrunden. Dette kan løses enkelt men kan også være kostbart.
Jeg tolker dette som at det er noe som lekker vann eller at fasade eller tak ikke er tett. Dette kan da føre til at fukt blir værende i vegger/trekker seg ut på innsiden og gir pussløsning.
Ut fra din beskrivelse er det umulig å gi mer detaljerte råd enn å som @borre112 skrev, la et besiktningsfirma anbefale utvidede inspeksjoner.
Ut fra din beskrivelse er det umulig å gi mer detaljerte råd enn å som @borre112 skrev, la et besiktningsfirma anbefale utvidede inspeksjoner.
Hvordan er veggkonstruksjonen egentlig? Gips er selvfølgelig ikke fra byggeåret. Selv om det selvfølgelig ikke trenger å være så dramatisk, høres bemerkningen ut som de du kan se ved lekkende enstegstettede pussfasader hvor fuktighet ikke kan ventileres ut.
- Takk borre112, vi skal ta kontakt med besiktigelsesmannen og høre oss for litt mer. Har lest det meste som går å lese om torpargrund og hvordan man kan utbedre et fuktig miljø der. Som du sier virker det håndterbart dersom det skulle vise seg å være fuktig der.borre112 skrev:
Hei.
Om du har deltatt i denne besiktigelsen, har du rett til å ta kontakt med besiktigelsesmannen og spørre hva han tror slags undersøkelse som kan være nødvendig å gjøre mer. Når det kommer til fukt kan det være verdt å ta en litt dypere titt. Det kan være en slik ting som et fuktig miljø i torpargrunden. Dette kan løses enkelt men kan også være kostbart.
- På en del av taket så skal takrenne mangle.. ville vært interessant, ut fra ditt innlegg, å vite om det er i tilknytning til dette at man har funnet fukt i veggen. Tusen takk for ditt svar, skal se nærmere på dette!mathiash77 skrev:
- Vet dessverre ikke hvordan veggkonstruksjonen er. Men dette skal jeg selvfølgelig stille flere spørsmål om! Det ville vært trist å måtte rive alle veggene.. spesielt uten å vite hva et slikt inngrep ville koste. Takk for ditt svar!M myrstack skrev:
Det høres akkurat ut som i en kjeller eller kjellerdel av skråninghus. Pussede vegger indikerer at de er av stein/betong. Deretter kardinalfeil som finnes i utallige kjellere: Innvendig isolasjon og vegg av fuktsensitive mtrl (tre, papp og gips). Årsaken i kjeller er vanligvis at fukt går opp i sålen/platen og videre opp i veggene.
Om det er en torpargrunn som ikke er mulig å krype i, så høres det ut som en grunnlegging direkte på mark eller eventuelt mullbänk.
Uansett så er det sannsynligvis grunnmuren som suger opp markvann i veggene. Har du flaks er det relativt lett å fikse ved å fjerne senere påstøpt/murt sement på grunnen, men oftest har det vært en grunn til at man har klattet på elendigheten som ikke hører hjemme på et >100 år gammelt hus. (Sementbasert betong/puss/mørtel leder vann som en veke leder stearin oppover.) Eventuelt er sokkelen malt med tett plastmaling som ytterligere forverrer situasjonen.
Hvis du ikke er interessert i grunnleggende husrenovering, bør du nok lete etter et annet hus.
(Forbehold: Nå er det mulig at fantasien har løpt løpsk da det er en høyst begrenset informasjon om huset.)
Om det er en torpargrunn som ikke er mulig å krype i, så høres det ut som en grunnlegging direkte på mark eller eventuelt mullbänk.
Uansett så er det sannsynligvis grunnmuren som suger opp markvann i veggene. Har du flaks er det relativt lett å fikse ved å fjerne senere påstøpt/murt sement på grunnen, men oftest har det vært en grunn til at man har klattet på elendigheten som ikke hører hjemme på et >100 år gammelt hus. (Sementbasert betong/puss/mørtel leder vann som en veke leder stearin oppover.) Eventuelt er sokkelen malt med tett plastmaling som ytterligere forverrer situasjonen.
Hvis du ikke er interessert i grunnleggende husrenovering, bør du nok lete etter et annet hus.
(Forbehold: Nå er det mulig at fantasien har løpt løpsk da det er en høyst begrenset informasjon om huset.)
Klikk her for å svare