P
Hei,

Skal tilleggsisolere en uisolert betongsokkel på 30 cm og legge på murbekledning i granitt. Høyden mellom bakken og ytterpanelet varierer mellom 70 til 210 cm. Kjelleren er oppvarmet til 19-20 grader nå og håper å ha 21 grader etterpå. Et lite FTX-aggregat ventilerer ut eventuell fukt. Juni-august rundt 60% (3 års serie) relativ luftfuktighet og vinterstid rundt 35%, så en tørr kjeller. Det er dog nylig omdreneret rundt hele huset med 200 mm Optidrain. (opp til maks 70 cm fra tak). Jeg har trangt med plass fra betongveggen til overkanten ytterpanel/lektene, det vil allerede bygge ut litt med toppene på granittbekledningen.

Tanken er:

1. På de med over 2 "skift" (strekning på maks 6-7 på en side av huset) monterer jeg først rustfrie vinkeljern, 2 stk per 60 cm) annenhver skift (dvs annenhver stein i høyde).
2. Lime fast 5 cm PIR-plater med aluminiumsfolie utvendig. 6 strimler/plate (1,2 m) for å få noen mm avstand mot betongveggen for kondensert vann å renne ned i dreneringen. Bostik Extreme som lim, dyrt men limer sterkt, hvilket ikke Biltema Multibond Rapid gjør, det ble bare mykt med svak kraft...
3. Feste glassfibernett 165 g/m² 4x4 mm nettingmaske med rustfri ekspanderbolt/skiver eller om jeg lykkes finne rustfri spikerplugg.. 4 stk/m².
4. Ardex X32 eller LIP Multifog første tynne lag i glassfiberveven
5. Samme natursteinsfix og på med murbekledning 15-45 mm uregelmessig granitt. Vekt 14 kg (600x300 mm) per stein eller 80 kg/m².

Spørsmål:

A). Ekspanderen/spikerpluggen holder jo lett opp 80 kg/m², 2 m i høyde på den høye veggen. Det blir jo 8 bolter på 2 m høyde og vekten er 160 kg for 2 m. 20 kg/bolt/spikerplugg...? Unødvendig med rustfrie vinkeljern? Er jo vanskelig å få i perfekt posisjon før isolasjon er på plass... Noen kommentarer?
B). Noen mm avstand mellom betongvegg og PIR gjør jo i teorien at kondens kan skje i rommet, men når jeg tenker på det blir jo kondenseringen utenpå aluminiumsfolien på utsiden i natursteinsfixen. Betong 30 cm blir jo i prinsippet jevnt varm når jeg får på 5 cm PIR så rommet på noen mm vil være "varmt".. Med så lave fuktighetsnivåer (overdrevet 75%@19 grader gir 100%@14 grader) så skal temperaturen synke til 14 grader før kondens. Kondens kan ikke skje i den lufttette PIR-en så det blir jo utenfor i fixen. Noen kommentarer?

MvH Jocke
 
P
Ingen ekspert på fasader her tro? :)
 
Jeg er usikker på hvor fuktgjennomtrengelige PIR-platene, henholdsvis murbekledningen er. Uavhengig av eventuelle relative fuktighetsnivåer og kondenstemperaturer så er det en risiko for at vann blir stående mellom lagene hvis de er tilstrekkelig fuktmotvillige, noe som kan føre til problemer. En drenerende isolasjonsplate som type isodrän kunne vel i så fall være et tryggere alternativ. Sannsynligvis dårligere isoleringsevne, men tryggere fra et fuktperspektiv.

Hvis jeg forstår deg riktig, skal du forsøke å lime fast PIR-platene med litt avstand til veggen. Platene skal deretter bære granittbekledningen sammen med pusset glassfibernett. Jeg kan ta feil, men jeg synes det høres optimistisk ut. Med luftspalte i konstruksjonen vil pluggen gå fritt og ha betydelig dårligere bæreevne enn om også kompresjon mot veggen skjer.

Hva slags murbekledning har du tenkt deg?

Jeg har selv tenkt å bygge på min sokkel. I stor grad er det et estetisk tiltak siden trefasaden er etterisolert og "krager" ut litt vel mye i forhold til sokkelen. Akkurat nå heller det mot å montere treullitt-plater for deretter å pusse. Uten å ha tallene foran meg, er det sannsynligvis enda et trinn ned i isoleringsevne, men vil gi en mer homogen konstruksjon som ikke risikerer å holde inne fukt eller skape problemer med hensyn til styrke.
 
P
S Sam_u_El skrev:
Jeg er usikker på hvor fuktgjennomtrengelige PIR-platene, henholdsvis murbekledningen er. Uansett eventuelle relative fuktighetsnivåer og kondensasjonstemperaturer så finnes det en risiko for at vann blir stående mellom lagene hvis de er tilstrekkelig fuktresistente, noe som kan føre til problemer. En drenerende isoleringsplate som type isodrän kunne vel i så fall være et tryggere alternativ. Sannsynligvis dårligere isoleringsevne, men tryggere fra et fuktperspektiv.

Hvis jeg forstår deg rett skal du forsøke å lime fast PIR-platene med litt avstand til veggen. Platene skal deretter bære granittbekledningen sammen med pusset glassfiberduk. Jeg kan være på villspor, men jeg synes det høres optimistisk ut. Med luftspalte i konstruksjonen vil ekspanderen/spikerpluggen gå fritt og ha betydelig dårligere bæreevne enn om også sammenpressing mot veggen skjer.

Hva slags murbekledning har du tenkt?

Jeg har selv tenkt å bygge på sokkelen min. I stor grad er det en estetisk tiltak siden trefasaden er tillægsisolert og "krager" ut litt vel mye i forhold til sokkelen. Akkurat nå heller det mot å montere treullit-plater for deretter å pusse. Uten å ha tallene foran meg er det sannsynligvis ytterligere et trinn ned i isoleringsevne, men vil gi en mer homogen konstruksjon som ikke risikerer å holde inne fukt eller skape problemer med hensyn til styrke.
Samtidig så er fuktighetsnivåene innendørs lave da vi har FTX. Luftspalte mellom mur og PIR gjennom limstriper på kanskje 5 mm som renner rett ned i dreneringen om noe likevel skulle kondensere.

Flexfix flislim med setting vertikalt for luftspalten over holder teoretisk 100 tonn/m2 (1 MPa). Regn med en hundredel praktisk, så er det likevel 1 tonn/m2. Deretter isolasjonsfester for å holde fast glassfiberduken kun for å holde nettet oppe før et nytt lag Flexfix påføres utenpå PIR-platen. Glassfiberduken er kun for å holde platene sammen, tror egentlig ikke at det trengs, men det var for billig til å la være.

Deretter granittbekledning 80 kg/m2 i Flexfixet.

Samme granittbekledning som monteres på det nye drivhuset nå.
 
  • Mann i arbeid ved granittveggkonstruksjon med sementblander og vaterbord i bakgrunnen. Byggeplass med grus og verktøy.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.