Jeg skal bygge om halve garasjen vår til soverom og det er allerede isolert, er det i så fall noe spesielt man bør tenke på ved tilleggsisolering på innsiden?
Holder det å sette opp lektere og isolere eller trenger man noen Plast/Folielag mellom isolasjon og plate materiale?

Dette burde jo rimeligvis være på plass i dag, og ved å sette opp ytterligere et lag burde man vel stenge inne ev fukt mellom lagene eller?

Milkshaken
Du kan jo sjekke det selv litt smidig..... Men sannsynligvis sitter det et plastlag der ja. Er garasjen gammel?
Og akkurat som du skriver så stenger man inn fuktigheten mellom lagene hvis man har 2 lag med plast... Det vil si IKKE BRA..

Plast kan man ha maks 1/3 inn i en isolert vegg så avhengig av hvor tykt isolert den er i dag og hvor tykt du vil isolere den så kan kanskje plasten være igjen, ellers må du fjerne den og sette ny

Garasjen sitter sammen med huset og er bygget -81, får prøve å sjekke om det er noe der.

det er nok ikke sikkert at det er plast i veggen i garasjen da det ofte ikke er laget for å holde en lav temperatur der, så plasten kan forårsake problemer i de tilfellene. og det er vel ikke så mye isolasjon der heller, så plasten er ikke nødvendig, men best å sjekke før du isolerer mer. og som mats sa, så skal ikke plasten sitte lenger inn enn 1/3 i veggen fra innsiden.

så pleier noen å hevde at er det under 150mm og andre under 120mm isolasjon, så trengs ikke fuktsperren, da fuktigheten kan vandre når det er så tynt. men skal det bli et rom hvor noen kan bo, så bør du ha 200mm isolasjon i veggen. og når du uansett trenger å sjekke om det finnes plast i veggen, sjekk også om det finnes luftspalte mot panelet, da det ikke er sikkert at det er det i en garasje.

og hvordan skal du gjøre med gulvet? bygge opp og isolere der, for da ville jeg nok lagt en luftspalte mot platen før du legger isolasjon der og sørge for at det kan ventilere ut fukt som kan komme fra platen. men om det allerede er ganske så varmt der, så ville det nok holde med vanlig lekter på cc30 og deretter 95mm bjelker og isolere mellom dem med en plast under og tregulv oppå, så burde det bli brukbart.

Jeg vet at det finnes luftspalte mot panelet da garasjen er en del av huset, det er som sagt et rekkehus og kun en yttervegg det handler om i dette tilfellet, jeg skal beholde halve garasjen som bod og "sidene" på garasjen er mot innvendig vegg (min og naboens).

Når det gjelder gulvet, så har jeg kjelleretasje under, så det er ikke plata mot mark.
Det jeg er mest bekymret over er egentlig taket, jeg vet ikke akkurat nå hvordan konstruksjonen ser ut når det gjelder isolasjon og dens tykkelse, men jeg har tenkt å senke taket og isolere også der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.