4.213 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Tilleggsisolere over en rad Leca, skal dampsperre/syllisolering brukes?
Hei,
Vi har reist et skjelett for en garasje de siste dagene, skjelettet er i klassisk 145-virke og grunnlaget er en isolert plate på mark.
På grunn av nærhet til en skråning som tilhører naboen, er den ene siden murt med et lag lecablokker (høyde 19 cm) for å møte det høyere marknivået. Utenpå lecaen er det platonmatte.
Tanken var å isolere skjelettet som vanlig og sette plasten, deretter tilleggsisolere ytterligere med 45x45 før osb/gips. I forbindelse med det skulle jeg ønske å trekke ned osb/gips slik at det dekker raden med lecablokker nederst.
Spørsmålet er nå, skal jeg trekke ned plasten over lecablokkene? Bør jeg bruke syllpapp eller lignende mellom 45x45 og lecaen (samt gulvet)? Eller bør jeg la være å isolere? Eller skal jeg ikke trekke ned veggen over lecablokkene i det hele tatt?
Takknemlig for tips!
Vi har reist et skjelett for en garasje de siste dagene, skjelettet er i klassisk 145-virke og grunnlaget er en isolert plate på mark.
På grunn av nærhet til en skråning som tilhører naboen, er den ene siden murt med et lag lecablokker (høyde 19 cm) for å møte det høyere marknivået. Utenpå lecaen er det platonmatte.
Tanken var å isolere skjelettet som vanlig og sette plasten, deretter tilleggsisolere ytterligere med 45x45 før osb/gips. I forbindelse med det skulle jeg ønske å trekke ned osb/gips slik at det dekker raden med lecablokker nederst.
Spørsmålet er nå, skal jeg trekke ned plasten over lecablokkene? Bør jeg bruke syllpapp eller lignende mellom 45x45 og lecaen (samt gulvet)? Eller bør jeg la være å isolere? Eller skal jeg ikke trekke ned veggen over lecablokkene i det hele tatt?
Takknemlig for tips!
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 963 innlegg
Dra plasten hele veien ned og ut på gulvet. Så begynner du med den første 45x45 mot gulvet.
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 963 innlegg
Hmm akkurat. 45mm mineralull isolerer omtrent som 19cm leca. Da kan du bytte ut mineralullen med celleplast og droppe plasten der nede eller trekke plasten på innsiden og ofre installasjonssjikt der
Fukt vil kondensere på den kalde siden. I en garasje hvilken side er den kaldere siden om sommeren?
Isoler grunnmuren på utsiden og tenk på damptrykket. Kommer fukten fra innsiden eller utsiden.
I uoppvarmede rom er det ikke opplagt å bruke plast i vegger.
Selv ville jeg murt en omgang med leka (mer der det trengs) og pusset sokkelen.
Bare for å kunne spyle med slange ved behov, samt unngå skader når man kjører inn en nedsnødd bil.
Isoler grunnmuren på utsiden og tenk på damptrykket. Kommer fukten fra innsiden eller utsiden.
I uoppvarmede rom er det ikke opplagt å bruke plast i vegger.
Selv ville jeg murt en omgang med leka (mer der det trengs) og pusset sokkelen.
Bare for å kunne spyle med slange ved behov, samt unngå skader når man kjører inn en nedsnødd bil.
Du burde ha isolert utsiden av leca-muren, med f.eks. iso-drän eller lignende. Da ville det ikke vært noen vanskelig spørsmål nå.
Det er meget mulig at fuktbelastningen alltid vil komme utenfra, for garasjen kan tenkes å være relativt sval og ha liten/ingen fuktproduksjon, mens jorden utenfor grunnmuren må anses å ha 100% RF jevnt.
Da skal diffusjonssperren sitte på "feil side", dvs. så nær jorden som mulig.
Men det vil forbli litt uklart hvilken vei fukten vil ønske å vandre i din konstruksjon, dermed alltid vanskelig å si sikkert hvordan du skal gjøre det.
Kanskje droppe fuktsperre helt, og heller bygge med diffusjonsåpne uorganiske materialer...
Det er meget mulig at fuktbelastningen alltid vil komme utenfra, for garasjen kan tenkes å være relativt sval og ha liten/ingen fuktproduksjon, mens jorden utenfor grunnmuren må anses å ha 100% RF jevnt.
Da skal diffusjonssperren sitte på "feil side", dvs. så nær jorden som mulig.
Men det vil forbli litt uklart hvilken vei fukten vil ønske å vandre i din konstruksjon, dermed alltid vanskelig å si sikkert hvordan du skal gjøre det.
Kanskje droppe fuktsperre helt, og heller bygge med diffusjonsåpne uorganiske materialer...
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 963 innlegg
Er man usikker så er det klart ikke så dumt å kjøre diffusioåpent.
Kanskje du kan kjøre et lag lettbetong og så pusse på i stedet?
Kanskje du kan kjøre et lag lettbetong og så pusse på i stedet?
Takk for alle svar.
Garasjen skal være oppvarmet med varmepumpe er tanken, vurderer å la dampsperren slutte i høyde med overkant lecablokk og kun isolere med syllisolering mot lektene.
Alternativet er å la være å trekke plate materialet forbi lecaen, men det vil se litt merkelig ut siden jeg bare har leca nederst på to av veggene.
Garasjen skal være oppvarmet med varmepumpe er tanken, vurderer å la dampsperren slutte i høyde med overkant lecablokk og kun isolere med syllisolering mot lektene.
Alternativet er å la være å trekke plate materialet forbi lecaen, men det vil se litt merkelig ut siden jeg bare har leca nederst på to av veggene.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Komplicerad golvisolering - behöver hjälp
Isolering -
Åtgärder vid radonvärde strax över gränsen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Må bunnsvillen være forankret i betongplaten, bef. hus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sockelbleck över tilläggsisolerad grundmur.
Fasad -
Tilläggsisolerad fasad ger överhäng
Grund & Markarbeten