Hei!

Har et Hultfredshus fra 1962 som er i mellom eller mindre originalstand. Taket er utbedret 2011, ellers er det meste uberørt. Vi mister veldig mye varme oppover og fyrer for kråkene som man sier. På takstolene er det skruer råspont, og tidligere satt tretex undertak. Nå etterhvert som jeg renoverer, kler jeg vegger med OSB og gips og taket med gips. Huset blir tettere, og jeg har satt inn vindusventiler. Loftet er i ganske dårlig stand. På flere steder ligger bare avispapir, og den isolasjonen som er der er sammenklemt, mest ødelagt, og dekker dårlig. I visse takstolsrom ligger det ingenting, bare en gammel dør.

Jeg tenker selvfølgelig på å etterisolere dette slik at vi ikke mister så mye varme og får en bedre lydisolering mot støy utenfra. Spørsmålet er dog om jeg skal legge fuktsperre eller ikke. Og hvor mye skal man gjøre om på eksisterende konstruksjon. På halve huset er det allerede gipset i taket, så en fuktsperre må legges ovenfra. Det er ikke aktuelt å ta ned gips og legge den mellom gips og råspont som noen anbefaler. Men spørsmålet er jo også om man skal ha plast? Mange sier at man ikke skal begynne å endre fungerende konstruksjoner. At det fungerer i dag og ikke er noen skader skyldes såklart at det ikke blir noen kondens. Med mer isolasjon øker risikoen. Det er i dag ingen takfotventilasjon i form av luftspalte. Man ser på vinduet på loftet at det er kondens, og takstmannen har anbefalt bedre ventilasjon på loftet. Spørsmålet er hvor omfattende man skal gjøre det og påvirke konstruksjonene. Tanken var å sette masonittluftspalter ved takfoten. Montere inn ventilasjonsgitter i gavlen ved mønet. Og plast og isolere loftet. Hvordan tenker dere, og er det noen som kan dette på sine fem fingre?

Finnes det anbefalinger på hvor mye isolasjon man skal legge på?

Mvh
Magnus Lorentz

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.