Om det er plass under, så du kommer til å spikre eller skru hele plater nedenfra, er det naturligvis best.
Du får plass til mer isolasjon, og får det lett tett mot luftlekkasje.
Et enklere alternativ kan være å gjøre slik.
Altså 22x45 bord under gulvbjelkene, som 10 mm konstruksjonsfiner hviler på, og danner blindbunn. da kan man lufttette med utefog der blindbunnsplatene hviler mot bordene.
Svart = 45 mm gulvbjelker
Rødt = 95 mm opplagsbord
Blått = 10 mm blindbunn
At jeg er nøye med å lufttette under skyldes mye vårt første hus som hadde en veldig trekkfull torpargrunn og lå på et vindfullt sted.
Og det var ikke moro når vannet frøs i toalettet på grunn av trekken i -20°C vinterstormer.
Altså 22x45 planker under gulvbjelkene, på hvilke 10 mm konstruksjonsfinér hviler, og danner blindbunn. da kan man lufttette med utefug der blindbunnskivene hviler mot plankene.
[bilde]
Rødt = 95 mm opplagsplanker
Blått = 10 mm blindbunn
At jeg er nøye med å lufttette under skyldes mye at vårt første hus hadde en svært trekkfull torpargrunn og lå på et vindfullt sted.
Og det var ikke gøy når vannet frøs i toalettet på grunn av trekk i -20°C vinterstormer.
Slik er vår trossbunn oppbygd, men i stedet for finér har vi brukt trossbunnplater. Selges i "riktige" mål så de passer direkte ved cc600.
men hvordan er det med dette med dampgjennomgangsmotstand?
Er det ikke feil med et helt damptett materiale, som jeg antar at fibercementplater er,
på utsiden av isoleringen?
Altså 22x45 bord under gulvbjelkene, på hvilke 10 mm konstruksjonsplywood hviler, og danner blindbunn. da kan man lufttette med utefug der blindbunnplatene hviler mot bordene.
[bilde]
Rødt = 95 mm støttebord
Blått = 10 mm blindbunn
At jeg er nøye med å lufttette under skyldes mye at vårt første hus hadde en meget trekkfull torpargrunn og lå på et vindfullt sted.
Og det var ikke moro når vannet frøs i toalettstolen på grunn av kalldraget i -20°C vinterstormer.
Viste seg at snekkerne allerede hadde forberedt for denne løsningen
Var jo litt dumt av meg å ikke sjekke ordentlig før jeg slengte ut spørsmålet.