Vi setter akkurat sammen vår byggesøknadstegning. Når dette er klart har jeg en snekker som skal beregne materialforbruket. Deretter er min tanke å sende ut noen pristilbudforespørsler til forskjellige trelastforhandlere, både i Oslo-området, nordover og i Polen. Hva er spesielt viktig å tenke på når jeg bygger opp en slik forespørsel? Det kanskje til og med finnes en anerkjent måte å gjøre det på?
Takk for tips.

//Andreas
 
Gjør forespørselen din så komplett og tydelig som mulig, slurvete forespørsler gir ikke et godt inntrykk.
Hvis du spesifiserer nøye, er det lettere for selgeren å gi et tilbud.
Ring trelastlageret og spør hvor du skal sende den og skap en relasjon til den som skal gi tilbudet.
Forklar også at dette bare er begynnelsen og at det vil bli mer senere.
Forklar også at du vil handle alt på samme sted.
 
Takk for veldig bra tips. Har du kommet langt på ditt bygge? Hvilken stil bygger dere i og hvordan har prosjekteringen gått for dere? Jeg har nettopp spikret planløsning og fasade og skal levere inn byggesøknaden så snart det går.

På mandag setter vi ut huset på tomten for å kunne forberede ved å fjerne trær og kratt samt også kunne gjøre en grov planlegging av grunnmuren.

Har du noen kloke råd om hvordan å legge opp arbeidet?

Mvh
Andreas
 
Hvordan pleier det deretter å gå til? Får man et tilbud på alt materialet, eller får man en rabattsats beregnet på deres listepriser?
 
hempularen skrev:
Får man et tilbud på alt materiale, eller får man en rabatt som regnes ut fra deres listepriser?
Det varierer avhengig av om du har bedt om en totalpris eller en spesifisert pris.

Selv skrev jeg ned hvor mye jeg totalt trengte til prosjektet.
Deretter spesifiserte jeg de forskjellige dimensjonene og materialet i en tabell som forhandleren kunne fylle ut. Dette gjorde jeg i et Word-dokument som jeg så sendte på mail. Da var det lett for forhandleren å fylle inn prisene og returnere den.

Fordelen med denne tabellen var at alle svarene så like ut så det var lett og oversiktlig å sammenligne de forskjellige budene. :D

For de som er interesserte i å se hvordan det så ut, send meg en mail eller PM. ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.