42.557 lest ·
20 svar
43k lest
20 svar
Tilbud på å rive vegg.. noe jeg mangler eller ser alt bra ut?
Og skulle jeg komme til ditt hus ved et ev. salg så hadde du vel sannsynligvis fått problemer om jeg visste at det er gjort ting uten papirer fra myndighetene..gusvo085 skrev:
Reglene finnes der både for din og andres sikkerhet.
Jeg hadde ikke kunnet leve med meg selv om jeg river en bærende vegg uten kontrollert godkjenning fra myndighet, og så raser f.eks. taket plutselig inn over noen nær og kjær for meg..
Selv om jeg hadde vært ekstremt pirkete med hvordan jobben ble utført, kan jeg aldri være 100% sikker på at det er riktig utført.
Spesielt når vi snakker om et gammelt hus fra -59.
Men er det lettere å leve med det fordi en kontorrotte på kommunen har sagt ok til jobben din hvis det beror på en utførelsesfeil. Feilen vil vel skje uavhengig av om kommunen har godkjent tiltaket eller ei.Jockose skrev:Jeg hadde ikke kunnet leve med meg selv om jeg river en bærende vegg uten kontrollert godkjenning fra myndigheter, og så raser for eksempel taket plutselig inn over noen nær og kjær for meg..
Selv om jeg hadde vært ekstremt nøye med hvordan arbeidet ble utført, så kan jeg aldri være 100% sikker på at det er riktig utført.
Spesielt når vi snakker om et gammelt hus fra -59
Jeg kan ikke si med 100% sikkerhet hvordan de jobber i kommunen når man leverer inn en byggemelding.
Men som i mitt tilfelle har jeg fått informert at det er byggesaksavdelingen som behandler samtlige meldinger, og de er videre ingeniører.
I min melding, som et eksempel, var jeg nødt til å spesifisere hvilken type bjelke som skulle brukes, dimensjoner og lengde, samt hvilken type vegg (materiale i veggen og hva som finnes over den).
Med all den informasjonen kan de selv regne ut at bæreevnen i bjelken og dens stolper er sikret for lasten som kommer til å bli.
Men som i mitt tilfelle har jeg fått informert at det er byggesaksavdelingen som behandler samtlige meldinger, og de er videre ingeniører.
I min melding, som et eksempel, var jeg nødt til å spesifisere hvilken type bjelke som skulle brukes, dimensjoner og lengde, samt hvilken type vegg (materiale i veggen og hva som finnes over den).
Med all den informasjonen kan de selv regne ut at bæreevnen i bjelken og dens stolper er sikret for lasten som kommer til å bli.
Jeg mener absolutt ikke at man skal runde dimensjoneringen. Bygget skal gjøres riktig, men kontaktene med myndighetene ser jeg ingen vits med.
Og ærlig talt - et hus fra 59, eller mitt fra 37, har blitt ombygd så mange ganger at tegningene og myndighetspapirene uansett har fått vinger...
men for å gå tilbake til spørsmålet:
Jeg synes tilbudet ser rimelig ut!
Og ærlig talt - et hus fra 59, eller mitt fra 37, har blitt ombygd så mange ganger at tegningene og myndighetspapirene uansett har fått vinger...
men for å gå tilbake til spørsmålet:
Jeg synes tilbudet ser rimelig ut!
Myndighetene tilfører kanskje ikke en verdi for deg på kort sikt, men på lang sikt ville ikke vårt land sett ut som det gjør uten våre myndigheter og deres kontroll.
Hva som risikerer å skje med prisen på et hus når en spekulant kontrollerer ombygningene med byggesaksavdelingen (som arkiverer samtlige dokumenter, også de fra -37) kan du jo selv regne ut...
Min poeng er at man skal veie for- og ulemper med sin handling.
Hva som risikerer å skje med prisen på et hus når en spekulant kontrollerer ombygningene med byggesaksavdelingen (som arkiverer samtlige dokumenter, også de fra -37) kan du jo selv regne ut...
Ifølge det jeg har fått vite så er 10 år gamle ombygginger ingenting de kan gjøre noe med. Så alt er minst 10 år siden det ble gjort.mexitegel skrev:
Myndighetene tilfører kanskje ikke en verdi for deg på kort sikt, men på lang sikt ville vårt land ikke sett ut som det gjør uten våre myndigheter og deres kontroll.
Hva som risikerer å skje med prisen på et hus når en spekulant kontrollerer ombyggingene med byggegodkjenningsavdelingen (som arkiverer alle dokumentene, selv de fra -37) kan du jo selv regne ut...
Klikk her for å svare